måndag, augusti 29, 2005

Rovdjuren anfaller..... igen!

En kungsörn dödades med bara händerna av en 81-årig björnjägare i Jämtland. Han anfölls, till synes helt oprovocerat. Mannen fick tag i örnens ben, och slog ihjäl den mot marken.

"Det är inte första gången det händer", säger jägaren.
"1910 (!) fick två fäbodtöser krypa in i en tät gran för att klara sig undan en kungsörn."

Allt enligt DN i fredags.

Nu måste vi kräva åtgärder. Tre människor har anfallits på 100 år. Man törs inte gå ut i skogen längre. Skyddsjakt, skyddsjakt, skyddsjakt......!

2 kommentarer:

tomasrj sa...

Jag fick inte känslan av att det låg något politiskt i påståendet. Troligen har nog bara jägaren fått frågan om det hänt tidigare, och så redovisar DN hans svar som ett påstående.

DN kan klandras för mycket och på onsdag får jag min sista DN tills vidare - har läst den sedan 87 med vissa avbrott. Anledningen till min uppsägning nu är just att de skapar nyheter i stället för att redovisa nyheter, ungefär som det du upplevde.

Bert Bodin sa...

Nej - något politiskt kan jag inte klandra DN för i det här fallet.

Det enda politiska var min ironi. Jfr. inlägg om björnjakt. Det är sån hysteri om alla rovdjur som man förmodas springa på, så fort man rör sig utanför staketet.