tisdag, september 06, 2005

Är bananerna fina idag?

Jag försöker vara medveten konsument, så långt möjligt. Handlar helst närproducerat osv.

Tyvärr har vi inga bananodlingar på mina breddgrader. Då måste det bli importerat. Odlingarna är föremål för kraftig skadedjursbekämpning med medel som skadar arbetarna. De lever ett farligt liv, som blir alldeles för kort, på grund av den kraftiga exponering de utsätts för.

Vi svenskar är internationellt sett storförbrukare. Jag kan själv räkna mig dit och hittar ibland kravodlat även på min närmaste ICA-butik.

Kravmärket är ju ett jag känner till. Rättvisemärkt, ett annat.

Därför blev jag lite förvånad, när jag i bananhögen idag fann ett nytt. "Rainforest Alliance Certified." På Ciquitabananer! Och dessutom till "vanligt" pris.

Hemma kollar jag med nätet. Och hittar en deras webbsida. Det verkar juste.

Någon som vet mer?

Inga kommentarer: