tisdag, oktober 18, 2005

Vägmärken

Alla har vi väl våra hållpunkter genom livet. Ögonblick och tillfällen som man alltid bär med sig. Själv kan jag närsomhelst återkalla minnet av Ungernrevolten 1956. Minns tydligt omslagsbilden på ett nummer av tidningen Vi, med en död man i rännstenen och en rysk stridsvagn som lurade bakom gathörnet i bakgrunden. Den bilden etsade sig fast i min hjärna. Och jag kan ta fram den när jag vill.

Andra tillfällen är mordet på John F Kennedy, revolten i dåvarande Tjeckoslovakien, kuppen i Chile, mordet på Olof Palme med flera händelser. Naturligtvis finns även mera personliga händelser som liknande hållpunkter i livet.

En händelse av "världsformat" var även Dag Hammarskölds död i en flygolycka i Ndola (i dåvarande Nordrhodesia) i september 1961. Han var som FN:s generalsekreterare på väg till ett medlingsuppdrag med anknytning till kongokrisen. Det var många spekulationer om den olyckan verkligen var en olycka, eller ett sabotage. Jag tyckte med en tolvårings spänningsbehov, att händelsen var just bara fantasieggande. Några storpolitiska aspekter fanns inte i min hjärna.

I år skulle Dag Hammarsköld ha fyllt 100 år.

Jag var på världspremiär igår kväll. Dag Hammarskölds Vägmärken, har inspirerat kompositören Örjan Fahlström till ett stor musikverk för orkester, stor kyrkoorgel, kör och solister. Uruppförandet skedde här i Luleå domkyrka. Norrbotten Big Band, med trumpetsolisten Tim Hagan och Barents Vokalensemble utgjorde grundfundamenten i verket.

Intrycket var överväldigande. Här blandades atonal konstmusik med närmast gregorianska körklanger, jazztoner och skön acapellasång. Fantastiska solister där tonerna från mezzosopranen Annika Skoglund fick huden att knottras.

En orgelpassage (For him who has faith), där en stor orgels hela register kom till användning, gav mig nästan tårar i ögonen. Och domkyrkans valv vibrerade.

Musikverket är inte av den lättillgängliga sorten. Men oj - vilken känsla! Angenämt omskakande.

Om du inte befinner dig i Arvidsjaur, Boden eller Haparanda de närmaste dagarna, så har du ändå chansen. Turnen går vidare till Jönköping, Stockholm, Zagreb, Belgrad och Novi Sad under oktober. Dessutom spelades den in av SR P2.

Öppna sinnena och ta emot Dag Hammarskölds texter och annorlunda musik från oss i norr.

(Se även under "Långa ögonblick" i högerkanten!)

Inga kommentarer: