tisdag, september 26, 2006

Resursbrist

Nu har det hänt igen. Ibland när jag lägger en kommentar hos någon annan, så blir det ett helt blogginlägg. Hos "Enligt min humla" var jag tvungen att kommentera ett inlägg. Mitt i allt skrivande slog det mig att 'det där' måste jag lägga ut på min blogg också.

Det handlar bland annat om skola och betyg. Så här blev det:

Det handlar alltid om resurser.

Märkligt! När jag gick i skolan fanns en skolsköterska tillhands, varje dag.
Det fanns även en kurator. Vi hade fria skolmåltider. Fritt skolmaterial.

Det hade vi råd med, då! För fyrtio-femtio år sedan. Men inte nu. Det visar väl bara att det inte bara är skolan, som är felprioriterad. Det är samhället i stort.

Jag fick betyg från 2:a klass, och har mått ömsom illa ömsom toppen av det.
Nuförtiden krattas det ju så till den milda grad, att en ung person aldrig får tillfälle att vara besviken, ha tråkigt, eller göra något som den inte vill.

Hur skall man då få insikt om vilka eventuella brister och framförallt vilka eventuella bra egenskaper man besitter? Hur skall man då lära sig att bearbeta och förhindra att ens misstag upprepas längre fram i livet.

Innan det är försent.




Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: