onsdag, januari 03, 2007

Bloggenkäten 2006

Manad av Matilda i sitt fikarum, så lyder man.



1. Hur länge har du bloggat?

Start i mars 2005.


2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut, en månad innan du själv började blogga?

Hade mycket liten uppfattning om vad det egentligen handlade om. Vet inte ens om jag hört talas om vanliga bloggare då.


3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?

Det kan jag inte svara på. Vet inte.


4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?

Helt okej. Lite taffliga, lite sökande. Men ibland tycker jag att jag var bättre förr.


5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet, som läsare?

De som ligger i min länklista plus en bevakningsdito, som jag tittar på någon gång i veckan. Ser det bra ut och jag får svar på mina kommentarer så hamnar de till slut på min ordinarie länklista.


6. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?

85% "dagboksbloggar", eller bloggar som inte har ett speciellt tema.



7. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.

Svårt. Men kanske Blog me Gently by iZac.


8. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.

Svårt. Men kanske Utblick eller insikt


9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?

De är intresserade och läser.


10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?

Ja, det tror jag. Jag försöker i alla fall inte förställa mig.


11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?

Den gränsen är inte så svår att hitta.


12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.

Eftersom min blogg speglar mina egna upplevelser och intryck från omvärlden, så vet jag inte vad jag inte skulle blogga om. Däremot skulle jag aldrig gå till angrepp mot någon annan person, förutom kritik av dumheter som offentliga/näringslivsrepresentanter står för.


13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?

Jag var bekräftad långt innan jag började blogga. Det är alltså ingen anledning till att jag börjat.


14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?

Ja - Men inte fullt ut.


15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? I sådana fall: Var de som du trodde att de skulle vara, eller blev du förvånad?

Jag har inte träffat någon IRL via kontakt på bloggen, annat än ett telefonsamtal, ett besök av en läsare (då ej bloggare). Sedan har jag träffat på personer, som berättat att de läser min blogg, även om de inte bloggar själva.


16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?

Nej!


17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta?

Vid endast ett (1) tillfälle har jag blivit "påhoppad" av en kommentatör, som inte ville respektera min synpunkt och blev aggressiv. Jag lät personens kommentar stå kvar och bemötte till en början. Men avböjde sedan fortsatt diskussion.


18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?

Inte annat än av kvalitetsskäl.


19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?

Det skulle väl i så fall vara "beroendet". Men det är en trevlig nackdel.


20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då?

Ja! Förändring sker ständigt. Men jag försöker hålla bloggen så ren som möjligt till ursprunget.


21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?

För närvarande är det en grupp med inbördes påverkan. Men jag tror att rollen kommer att förändras.


22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?

Många trevliga kontakter. Många nya insikter. Utvecklat skrivande (hoppas jag). Ett nyvaknat intresse för foto och bilder. Det intresset har funnits lång tid tillbaka, men har nu fått ett uppsving på grund av digitaltekniken.


23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?

Här blir svaret detsamma som under 22.


24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten

Jag skulle vilja se frivilliga svar från:

Utblick eller insikt
Knapsu bloggar
Familje Smeds
Det mörka hotet
Annika Bryns blogg



Bloggenkätens ursprung.

Inga kommentarer: