måndag, januari 22, 2007

Måste jag gilla Folkpartiet?

Nu diskuteras frågan om elever skall få ha mobiltelefon i skolorna. Regler skall skapas, som ger lärarna rätt att beslagta telefoner. Elever är upprörda, talar om personlig frihet, integritetskränkningar med mera.

Jag måste ställa mig några frågor:

  • Hur resonerar en del vuxna, som ställt sig på elevernas sida? (Elevernas ofta ihåliga argument har vi redan hört.)
  • Hur hjälper vi de elever, som vill ha lugn och ro, utan störande mobilprat? (De finns! Tro mig!)
  • Hur kommer det sig att det gått så långt, att det blivit ett problem? (Hade inte nolltolerans, redan första gången hjälpt?)
  • Hur klarade den unga mänskligheten den fullständiga kommunikationslöshet som måste ha rått i klassrummen, för bara 7-10 år sedan, då mobilerna var sällsynta? (Det måste med dagens mått kunna jämföras med isoleringscell.)
  • Hur betraktas jag? (Teknikfientlig stofil?)
  • Går det över?




Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: