tisdag, januari 30, 2007

Vi förblir alfabeter

Några analfabeter blir vi inte i alla fall på ett tag. Inte om man läser kommentarerna till mitt inlägg nedan.

LindaLotta är inte ett dugg orolig, men har riktat in sig på en lite annorlunda aspekt:
Det där oroar mig inte det minsta.
Däremot tycker jag det är hemskt med ungar som inte kan skriva läsligt eftersom de endast skriver på tangentbord.
Ens handstil är väl en del av personligheten? Men den måste ju kunna tydas, annars är den inte till någon nytta.

Mitt svar till henne:
LindaLotta: Det där har jag inte ens tänkt på. Men så måste det ju vara. Ja, det blir knepigt att skriva köplistan i fortsättningen om man måste ha datorn i närheten. Fast då har man väl den i telefonen, förstås. Talad. Så att man måste gå med sin egen röst malande i öronen under hela shoppingturen: "3 liter mjölk, jäst, en gurka, lite kålrot, 4 gösfiléer, västerbottenost, hushållspapper, elproppar, chips, lök, ....."

Nä - tacka vet jag papper och penna. Oöverträffat. Enkelt. Överskådligt.

---
En annan har ju vuxit upp i båda världarna, och fått lära sig både välskrivning för hand och maskinskrivning.

Det var bättre förr. Tydligen!

Men nu kommer poängen. I dagens DN skrevs en del om Microsofts nya operativsystem Windows Vista, som släpps till allmänheten idag. "Vista hjälper familjen hålla koll", lyder rubriken.

Och min lilla lustighet om inköpslappen i mitt svar till LindaLotta fick en fantastisk stöttning.

Länge leve handstilen!

(Klicka på bilden från DN,
för detaljer!)




Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer: