fredag, april 13, 2007

Fel spår III

En milt sagt rund kvinna slår sig ner ett par bord från mig, när jag äter lunch. Gravt överviktig, är en mer korrekt beskrivning. Och jag skäms. För jag kan inte låta bli att titta.

Hon tar en dagens. Plockar lite håglöst från salladsbordet och häller dressing över härligheten. Smör på brödet. Coca cola som matdryck.

Jag tänker i mitt hörn: Inte undra på att hon ser ut som hon gör.

Hon ser inte glad ut. Inte ett dugg. Äter under tystnad, och utan att reagera för något i omgivningen. Höjer aldrig blicken. Amatörpsykologen i mig ger diagnosen depression.

Jag tar mitt kaffe.
Hon gör likadant.

Jag dricker det svart.
Hon tar mjölk och socker. Ur sin väska fiskar hon dessutom upp en Centerrulle och två stora Plopp. Förpackningarna ligger övergivna och tomma på bordet när hon går därifrån.

Och jag tänker:
Gener???

Nu har forskare konstaterat att gener spelar roll. Var sjätte europé har anlag för att bli fet. Tyvärr tror jag att detta kommer att tas som ursäkt för fetmaepidemin. En syndabock har hittats.

På människors vis kommer nu insatserna att riktas in på att rätta till, finna en lösning, justera genen.

Generna har funnits hos oss i alla tider.
Matvanorna däremot, är förvärvade.

Vad är det som skall förändras?

*****



Läs mer i dagens DN.

Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: