lördag, augusti 11, 2007

Jag hänger med

Tro inte att jag är helt avskuren från omvärlden, bara för att jag befinner mig i ett avlägset hörn av Sverige, för närvarande.

Men ibland önskar jag mig ännu längre bort.

Socialstyrelsen föreslår att omskärelse av pojkar skall utföras av den offentligt finansierade vården, "om föräldrarna så önskar."

Jaha! Vilka andra helt onödiga önskningar kan man få utförda på skattebetalarnas bekostnad?

Jag har mycket svårt att acceptera att religiösa vanföreställningar skall få belasta vår offentliga budget. Manlig omskärelse är en gammal rutten tradition, grundad på... ja, jag vet inte vad. Men förmodligen något bibliskt.

Det finns föräldrar i Sverige som också vill omskära sina flickor. Skall de också få sin önskan uppfylld?

Till försvar säger socialstyrelsen att omskärelse nu sker olagligt och oprofessionellt, vilket orsakar kostnader, när offret så småningom kommer in för vård efter misshandeln. För att något gått snett.

Misshandel är vad det är. Förövarna skall sättas dit.
Kanske skulle man ta till en annan bibliskt fundamental instruktion i sammanhanget. Öga för öga, tand för tand...

Det är ju också gammal "tradition".


*****


Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: