tisdag, oktober 02, 2007

Vi har en förrädare bland oss

Igår, när jag satt och skrev inlägget om nonylfenol upptäckte jag en uppviglare. Inte särskilt diskret typ, heller.

Webbläsaren Firefox har ett rättstavningsprogram. I och för sig brukar dylika inte vara att lita på, men ibland kollar jag. I det där inlägget fick jag en massa röda understrykningar. Till en början brydde jag mig inte särskilt. Men de blev så många. Till slut kunde jag inte låta bli att kolla vad rättstavningskontrollen hakade upp sig på.

Det var då jag upptäckte förräderiet. Kontrollen förordar särskrivning. Ja, till och med nu när jag skriver ordet, så får jag bannor. Firefox föreslår "sär skrivning"! Vad sjutton är "sär"?

Och då kan du tänka dig vad den hakade upp sig på i gårdagens inlägg. "Vattenkvalitet", "reningsanläggningar", "levnadsstandarden" var några av de ord som kritiserades. Programmet ville särskriva.

Irriterad och bedrövad blev jag.
Men jag kunde inte låta bli att dra på smilbanden när förslaget till "låglöneländer" kom upp: Nederländerna!

Upp till kamp för vår unika förmån att kunna skapa sammansatta ord.

*****


Andra bloggar om: , ,

PS! Inte ens HTML-kodning godkänns. "Target" blir "tar get"

Inga kommentarer: