fredag, januari 25, 2008

Ett svårt val

Bilförarna på återvinningsföretaget Ragnsells vill inte visa om de är berusade eller inte. I alla fall inte i förväg.

För att få ut sin bilnyckel, måste de blåsa i en alkotestare. Har man alkohol i kroppen så blir det ingen nyckel. Helt rätt och riktigt, tycker jag. Det handlar förstås om säkerhet, för såväl allmänhet, som förare.

Nu är det så att alkomätaren sitter vid nyckelskåpet. Där alla kan se! Hemska tanke, tycker medarbetarna. Skall man behöva skylta med att man är berusad på jobbet.
Jo, det tycker faktiskt jag. För vilket är alternativet?

Alkomätare i bilen, kanske.
"Jag får inte igång min bil idag. Kan jag få ledigt?"
...

"Vart tog Ella vägen? Hon var här i morse, men hennes bil står kvar."
"Hon fick inte igång bilen, blev sur och gick hem."
"Jaså! Nu igen?"
...

Förlåt! Men vad är skillnaden?

Jag tycker det är ett utmärkt förslag att man får blåsa, innan man får tillgång till sin bilnyckel. Det som är så märkligt är att alkoholförtäring med efteröljande baksmälla fortfarande är så fruktansvärt skambelagt.

Många i vår vanligtvis skötsamma befolkning har en eller annan gång festat till. En stor majoritet av oss har förmodligen också upplevt baksmälla. Ingen trevlig upplevelse, och det kanske är tur. De allra flesta vet heller inte hur lång tid som alkohol finns kvar i kroppen och tror nog att de är "trafikmogna" i betydligt större utsträckning, än vad som är fallet.

En arbetsgivare har ansvar för sina anställda, långt utöver vad många känner till. Vad är naturligare än att man då vill skydda sina medarbetare och i detta fall den stora allmänheten från fatala misstag? Samma föreskrifter borde egentligen gälla för piloter, kirurger (Vem vill se en skalpell i handen på ett fyllo, precis innan man somnar in?), med flera.

Nej! Tillhör man en yrkeskategori med säkerhetsrisker, så är det bara att välja.
Det kan inte vara svårt.

*****


Läs mer.

Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: