fredag, februari 13, 2009

Fredag igen

- Jaha Bert. Ska ni ut till stugan och elda nu? Madde frågar.
Dagens arbete avslutas. Datorerna loggas ur och stängs. Kunderna får nu lita till jouren.
- Jo, säger jag. Ut i skogen och mysa. Kanske 6 grader inomhus, när vi kommer dit. Det är lagom härdande.

Trafiken är tät både ut från och in till stan, så här en fredageftermiddag. Men en dryg timme efter att jag lämnade kontoret, stiger jag in i stugan.

Och precis som det är sagt, är det. Sex ynka inomhusgrader. Vi har bara underhållsvärme på under veckorna. Sparar energi, förstås.

Brasan, förberedd innan vi åkte härifrån förra helgen, går igång på bara en sticka. Vi pysslar med att packa upp varor, fylla på ute i fågelautomaterna, och börjar förbereda vår egen enkla fredagsmåltid. Det blir oftast "snabbmat" på fredagarna. Idag gör jag falsk Jansson, med en god sallad till. Det duger bra.

Kylan, denna underbara vinterkyla, knäpper i knutarna. Under veckan har det varit -27 ser jag på max-/min-termometern. Nu ikväll bara -25. Oftast är det kallare här än i stan. På sommaren tvärtom.

Kvällen går. Med lite TV. På spåret. Jag klår båda lagen ikväll. Skavlan är som vanligt lysande.

Nu är det varmt och gott i alla husets hörn. Elden har slocknat, men den massiva braskaminen i tung täljsten är het länge ännu. Hela natten strålar den av värme.

Huset tystnar.

Fredag är bara bäst.

*****

Inga kommentarer: