torsdag, augusti 06, 2009

Äventyr

Egentligen skulle jag nu ha legat och sussat i en fjälldal i Nordnorge. Men så blev det inte.

Igår råkade mamma (snart 95) falla så illa att hon bröt lårbenet. Ett icke alltför allvarligt brott visade det sig, men ändå. Det blev förstås akuten, där hon blev kvar till sena kvällen utan att kunna ta emot besök.

Vi hade bokat biljetter med tåg norrut, som snabbt fick avbokas. Och vi började fundera på alternativa aktiviteter.

Dagen idag fick istället ägnas åt att informera sig om tillståndet för den ömma modern. Och det visade sig efter omständigheterna bra. Hon låg i sin säng och slumrade, när vi stegade in på sjuksalen. Fastande. Inte ett enda födoämne på snart ett dygn.
- Är du inte hungrig, frågade jag.
- Nejdå. Det känns inte alls så. Jag får ju näringsdropp, svarade hon.
- Har du ont.
- Inte ett dugg, när jag ligger så här.

Humöret var det inget fel på. Jag tyckte till och med att hon hörde bättre än vanligt.

Fastande var hon, eftersom hon väntade på operation under eftermiddagen. Lugn och trygg. Inget gnäll.
- Är inte ni i fjällen förresten, frågade hon.
- Nä - Vi var ju tvungna att se till att du blivit bra omhändertagen.
- Jodå. Det är bra.
- Men vi åker nog upp imorgon istället, berättade jag.
- Jaha'ja. Det är bra.
---
- Men nu måste vi få i oss lunch, så vi måste gå nu, sade jag.
- Ja, ni måste ju äta. Jag har ju slangen, sade mamma.

Vi sade hej, och på vägen ut konsulterade vi en mycket kompetent ung manlig sköterska, som berättade vad som skulle hända med mamma.
- Hon är nog på benen snart.

Det kändes tryggt. Och när mamma var så lugn, så kändes det inte märkligt att lämna henne. Min syster kommer att hålla kontakt med sjukhuset och besöka de närmaste dagarna.

Vårt världsarv Gammelstad fick besök av oss. En pärla här i Luleå. Där fick vi i oss en dagens rätt. Det blev örtgrillad lammrostbiff, med potatisgratäng och charlottenlökpuré med citronzest och balsamicosky. Inte illa för en dagens.

Sedan vandrade vi runt i gränderna. Här är så lugnt och idylliskt. Vackra små trähus och fina bakgårdar.

Snart nog fick vi dock återvända till vårt kaos.

Tåget går 05.40 imorgon.
Tänk på mig då!






*****

Inga kommentarer: