tisdag, februari 16, 2010

Valfrihet

Att köpa ny bil har sina poänger. Givetvis hoppas man på att få en bra, säkrare och miljövänligare bil än den gamla tioåriga. Utvecklingen går kanske framåt på vissa områden här i världen trots allt.

Men att bestämma sig är marigt. För att inte tala om hur själva köpprocessen går till. Jag vill titta på en bil, provköra, kolla på prestanda och på priset. Sedan bestämmer jag mig. Men icke, sa Nicke. Så funkar det inte. Istället uppmanas man att gå in på en webbsida och "göra sina val".

"Den här bilen kostar 189 000 kronor"
- Oj, det låter bra, tänker jag.
"Vill du välja färg? Det kostar 8000:-"
- Aha. Hm... Okej, blå.
"Blå ingår inte i standardfärgerna. Blå kostar 12000:-"
"Vill du ha ratt?"
- Ja, tack.
"Bra val. Pris 4320:-"
"Önskas säten och hjul?"
- Eh. Ja givetvis!
"Okej - 48340:-"
"Handskfack? 2300:-"
"Solskydd? 1800:-"
"Öppningsbara dörrar? Hur många? Jaha fyra! 56000:-"

Sådär håller det på, och till slut kostar härligheten över 300 000:-

- Hm..., harklar jag mig. Säljer ni LADA? Eller Trabant? Eller jag kanske skulle ta en cykel. Har ni så'na?


*****

Inga kommentarer: