måndag, maj 31, 2010

Jag har investerat

Min trotjänare. Min Konica/Minolta från 2004 har gjort sitt. I vått och torrt. På sista tiden hophållen med superlim. Men med gott humör och bra resultat, får den nog sluta sina dagar nu. Den kan få vila och kanske bara träda i kraft vid enstaka tillfällen. Som reserv. Som slitvarg i svåra lägen eller märkliga miljöer. Den har varit bra som komplement till min systemkamera. Väldigt bra!

Nu har efterträdaren kommit. En enkel, men förstås tekniskt mer utvecklad kamrat, menad att hänga med i de flesta situationer. Storleken, eller "lilleken" har varit det som funnits framför mina ögon, när jag letat. Den har dessutom fått goda vitsord. Casio Exilim.

Här sitter jag nu och småskrattar åt bruksanvisningen. Den måste vara skriven för den amerikanska marknaden.

Vad sägs om följande förmaningar?
  • Ta dig särskilt i akt för att undvika att objektivet stöter i ett annat objekt, eller att du tappar kameran.
  • Håll aldrig i objektivet med överdriven kraft.
  • Sätt aldrig kameran i en ficka, vars format, storlek, läge etc skapar risk för att kameran ramlar ut. Tänk på att om du placerar kameran i en bröstficka, kan den ramla ut om du böjer dig fram.
  • Sitt aldrig på kameran. Placera den aldrig i en bakficka.
  • När du packar kameran i en väska, se till att den inte blir utsatt för överdrivet tryck eller stötar.
  • För att undvika att kameran faller bör du alltid placera handremmen runt din handled.
Ja - det där var väl allt för att inte kameratillverkaren ska kunna råka ut för en stämning ifall olyckan är framme.

*****

Inga kommentarer: