tisdag, januari 11, 2011

Sightseeing

Upp med handen och berätta vilka bilder du får i huvudet om jag ber dig tänka på Tromsö.

Jag gör mig omedvetet en bild av en ort, en stad, som jag får höra något om. Och eftersom jag jobbar med det jag gör, så har jag många uppfattningar, bilder och förmodligen en hel del fördomar om platser runt om i världen.

Det finns också många ställen, som är rätt betydande befolkningscentra, som jag överhuvudtaget inte får någon bild av alls. Märkligt. Men Västerås, Gävle, och Linköping är tre för mig totalt "profillösa" städer, som jag inte har någon inre syn av. De känns fullständigt anonyma för mig. Rent ointressanta. Inga särskilda landmärken. Ändå har jag varit i två av städerna.

Så vad har jag då för bild av Tromsö? Ja - Det är lätt att säga nu, när jag på relativt kort tid besökt staden två gånger, och dessutom besökt den för många, många år sedan. För ett och ett halvt år sedan var jag här och firade födelsedag. Det var under den ljusa arktiska sommaren, då solen inte går ner på mer än två månader. Nu var det istället mörkertiden (25 nov - 16 jan) jag ville uppleva. Gryningsskymning skulle jag kalla det. Vackert ord och vacker företeelse. Hav och fjäll, två av mina favoritomgivningar - Jag skulle kunna tänka mig att bo här, tror jag.

Tromsö är en stor överraskning. En medelstor (ca 70 000 inv. Något mindre än Luleå.) stad långt uppe i norr, som absolut inte ber om ursäkt för sig. Här växer både äppelträd och ekar, trots det nordliga läget. Köldrekordet är blygsamma -18 grader vilket är fyra grader kallare än det vi fick uppleva ankomstkvällen.

Här finns universitet, tandläkarhögskola (en av de absolut modernaste i världen), och massor av kultur. Staden är vacker, där centrum ligger på en kuperad ö med höga fjäll i fonden åt alla håll. Kaféer, pubar och restauranger i mängder. Det måste vara Nordens krogtätaste stad i förhållande till invånarantalet. I slutet av januari hålls här en internationell filmfestival. På en av teatrarna gick pjäsen Knutby.

Stan erbjuder mycket och anses vara en roligare stad att vistas i än Oslo. Och tänk - Det tycker nog jag också.
---

Sådär'ja! Då var det din tur att berätta vilken bild du hade i huvudet.

En av affärsgatorna. Gamla hus blandas med nya. Här har ingen rivningsiver härskat.


Undrar varför just den här affären var så välbesökt av kvinnor.


Utsikt från vår bostad. Bilden tagen mitt på dagen.


Polaria. Akvarium och museum.


Stora torget med Tromstinden i bakgrunden.

*****

Läs mer om

Inga kommentarer: