onsdag, februari 16, 2011

Mönster

Jag kan inte låta bli att se ett mönster i det som nu uppmärksammats angående hur vi ska ha det i vår natur framöver.

En räv som är bärare av den olycksbådande dvärgbandmasken har hittats i Sydsverige. En(1) räv!

Det märkliga är att det nu blivit ett ”problem”. Bara för att man hittat en smittbärande räv.

Här i norr lär vi ha allt fler och fler individer av mårdhund, även om jag själv inte stött på någon. Och detta sedan många år tillbaka och torde utgöra ett betydligt större hot än en enstaka räv i södra Sverige. Mårdhunden är ökänd smittbärare av dvärgbandmasken, men det har inte uppmärksammats särskilt mycket.

Men det är klart... Det som händer i kolonierna är väl inte så intressant för centralmakten.

(Även Leif har skrivit om detta.)

*****
Andra bloggar om: , , , ,

7 kommentarer:

Uora sa...

Svårläst med vit text på mörkbrunt.. och den andra färgen är gråblå här hos mig. På den andra sidan läser jag din blogg i Googles reader och där är det svart text på vitt = lättläst!

Uora sa...

Och varför kom nu kommentaren under fel inlägg - det kan man fundera på :-)

Bert sa...

Uora: Så du ser också färgen som "brun" i botten på inläggen. Datorer är ju olika, förstås, men jag ser den som gråblå, med inslag av aningens aningens rött. Så är den i alla fall färgkodad.

Tack för din synpunkt.

Uora sa...

Mörk nougat kan jag gå med på - men inte gråblå :-)
Nu försökte jag kalibrera min skärm för en tid sedan så den skall vara någotsånär korrekt men det vet man förstås inte. Kan det vara bottenfärgen(ungefär halva ytan här) som gör att det ser brunt ut - eller"mörk nougat" med aningens rött då :-)

Bert sa...

Uora: Just det! :)

Marianne sa...

Jag fick höra talas om en aggressiv räv här i Älmhult. Den anfaller tydligen folk. Vet inte hur det har gått, men det finns kanske inte kvar längre.

Bert Bodin sa...

Marianne: Oj! Kan det vara rabies?

Nä - den kanske lider av något annat.