lördag, april 30, 2011

Äntligen

Valborgsmässoafton. Startdagen för våren. Åtminstone förr. Då skulle vi ta på oss vårkläderna, oavsett väder.

Nu är det annorlunda. Ingen klär sig efter vädret längre, utan efter modet som skapats någon annanstans. "Ingen" är en lätt överdrift förstås. Jag klär mig nämligen sedan jag tittat på termometern och gjort en bedömning av hur mycket det blåser och om det är mulet eller sol.

I vinter har jag sett framförallt unga tjejer, mer eller mindre helt utan kläder i 25-gradig kyla. Med tygskor på fötterna. Medan killarna har mössa på sig oavsett temperatur. Och den sitter där på huvudet, även inomhus.

Nu är det brytningstid, och den relativa värmen verkar helt få snurr på termostaten hos mänskligheten. Alltså såg jag i den 10-gradiga luften i Luleå igår både t-shirtsmän och dunjacksditon med halsduk. Shorts såg jag också, men det har jag sett hela vintern (se ovan), så det är inget nytt.

Men det var ju inte det jag skulle skriva om egentligen.

Jag ville ju egentligen bara gratulera Kalle, som fyller år idag.
Han fyller pension. Så skönt att äntligen få dra sig tillbaka efter ett långt yrkesliv. Rejäl pension har han också, och säkert en hel del undanstoppat, om jag känner honom rätt.

Så grattis Kalle!
Ta hand om Syllan, ungarna och de kommande barnbarnen.
Jag hoppas du äntligen får en smula frid med härliga promenader, boule med grabbarna och mekande med bilen.

Tänk inte på jobbet.
Vi klarar landet ändå.

*****

5 kommentarer:

Maja sa...

Nu är det så att Kalle Stropp inte känner sig riktigt mogen för att mata änder ännu, så vi får (tyvärr) dras med honom i x antal år ännu.

Bert sa...

Maja: Och sedan alla ungarna!

ab sa...

Nämen han fyller pension - när man just vant sig vid att se honom som kung. Minns hur marigt det var när den arma grabben först tillträdde, och satt där på en tron och skulle läsa tal men helst ville köra traktor. Enligt tidens sed satt statsminister Olof Palme på en pall vid hans fötter och såg ut som ett åskmoln, medan hans fru satt mittemot och försöte hålla sig för skratt.

Leif sa...

Dags dato den trredje maj verkar det som att det är lite väl kallt i Sverige för alla Reinfeldts anhängare. Själv har Reinfeldt evakuerats från Sagerska palatset till en våning i innerstaden för 60000 kr/mån.Vem är det som hyr ut och passar på att skovla in pengar?


Reinfeldts tål inga frostnätter

Den unge sonen Reinfeld hade en natt haft 14°  i sitt sovrum och det gick inte för sig, att ta fram ett extra täcke var inte att tänka på trots optimal sovrumstemperatur är 16°. Hjärnan jobbar bäst då.

Här på ön är det annorlunda. Redan vill katten ut och tälta i sommerfugledalen. Han nöjer sig med enkla tyghotell säger han men jag har lärt mig sen förr och tänker inte låta mig luras så lätt. Det är i alla fall klarblå himmel, sol & ganska varmt för årstiden.

Leif sa...

<span>Dags dato den trredje maj verkar det som att det är lite väl kallt i Sverige för alla Reinfeldts anhängare. Själv har Reinfeldt evakuerats från Sagerska palatset till en våning i innerstaden för 60000 kr/mån.Vem är det som hyr ut och passar på att skovla in pengar?  
 
</span><span>"Vintern slog tillbaka</span> <span>Norrbotten. </span><span>

Vintern har hastigt gjort en framstöt igen, och i dag snöar det i stora delar av landet - från Norra Götaland till Norrbotten."
</span><span>
Reinfeldts tål inga frostnätter  
 
Den unge sonen Reinfeld hade en natt haft 14°  i sitt sovrum och det gick inte för sig, att ta fram ett extra täcke var inte att tänka på trots optimal sovrumstemperatur är 16°. Hjärnan jobbar bäst då. 

Här på ön är det annorlunda. Redan vill katten ut och tälta i sommerfugledalen. Han nöjer sig med enkla tyghotell säger han men jag har lärt mig sen förr och tänker inte låta mig luras så lätt. Det är i alla fall klarblå himmel, sol & ganska varmt för årstiden.</span>