lördag, juni 04, 2011

Årets modell

Sitter på trappan och kliar benen, en thekopp i handen och ett juiceglas inom räckhåll. Avslutar frukosten i solen.

Där flyger blåvingar över stenpartiet. Flugsnapparmamman övervakar tapasrestaurangen från sin syrenkvist, men undviker allt som är för storvingat. Men hon hittar annat, slår till, och flyger iväg till hungriga gap i holken.

En liten glänsande tingest på ett av trappstegen drar plötsligt ögonen till sig. Tre millimeter lång, på sin höjd. Blank, välpolerad.

Där i all hemlighet lanseras årets modell av nyckelpiga. Den fjortonprickiga. Alla fjorton prickar kunde vi räkna in först när vi lockat upp den lilla på ett gräsfrö grässtrå, fotograferat den och granskat bilden i datorn.

Snygg, eller hur?

Årets modell ...









.. snygg även som cykelhjälm.



*****

9 kommentarer:

ab sa...

Så fin. Och söt.

Men du menade väl grässtrå, inte gräsfrö? ;)

Bert sa...

ab: Och ändå har jag korrekturläst. Haha.

Suzesan sa...

Åhh så fin. Tapasrestaurang för flugsnappare är inte illa. Min storebrors favoritfågel. Måste vara små huvuden för en sån pluppliten cykelhjälm.

Jag tog årets första dopp i havet idag. YES!!!Så skönt och så nöjd. Lycklig när jag gjort det. INTE KALLT. Men det är ju relativt för många. Men badvänligt. Det ska friska upp mig annars kan det kvitta.

Kram
/Susanne

Elisabet sa...

Vilken  b i l d! Den - nyckelpigan - ser ut som vår första WW.

Bert sa...

Elisabet: Jaså - Var den så rostfläckad? :)

Sven sa...

Verkligen fin bild!

qi sa...

När det görs så snygga cykelhjälmar kommer t o m jag att ta på mig en sån!

Bert sa...

Sven: Tack!

Bert sa...

qi: Haha - Jag lovar att berätta när den lanseras.