tisdag, juni 21, 2011

Socker

Dessa rekordtyngda dagar har jag idkat studier. Ja - rekordregniga, alltså. Och folkstudier, alltså.

Jag fascineras ofta av människor som verkar totalt oberörda av regn. Inte så att jag är skräckslagen när droppar faller, men jag klär mig gärna lämpligt. Paraply ingår också i stadsmunderingen.

Som glasögonbärare försöker jag också förhindra att alltför många droppar får chansen att befläcka utsikten.

Det är då jag storögt studerar kvinnan eller mannen, som lugnt strövar gatan fram, inga drypande regnkläder, inget paraply, till synes ingen självbevarelsedrift.

Och de ser fullständigt torra ut.

Tillhör du den kategorin, så kräver jag ett svar av dig:

Hur gör du?

*****

16 kommentarer:

Ingela sa...

Jag har regnjacka, regnbyxor och gummistövlar. Fast jag har på senare år civiliserat mig så pass att jag har ett grönt ställ för friluftsbruk och ett s.k. allvädersställ och kortskaftade gummikängor för tätortsbruk. Paraply har jag ibland i reserv när jag är ute i världen. Fast jag tycker att de är väldigt opraktiska.  

Sven sa...

Jag håller med dig. Många är helt obrydda om regnet och väder överhuvudtaget. Om det är juni och kanske 8 grader varmt....nog fan går det män omkring med kortbyxor och t-shirt på stan. Som om...nu är det sommar, punkt slut. Även om det skulle snöa i juni skulle de gå barfota i sandaler.

Sedan finns det ju andra som inte kan göra någonting alls när det regnar. De sitter inne helt enkelt och anser det omöjligt att gå ut.

"Voffor gör dom på detta viset?"

Leif sa...

Hänger oftast med katten för han har en märklig förmåga att undvika vartenda droppe regn även fast det ser illavarslande ut.

Mikaela sa...

Jag brukar inte använda paraply, och inte regnkläder heller. Är det regn vill jag känna regnet. Är det sol vill jag sola. Jag tar gärna regnpromenader. Varmt sommarregn är rätt skönt. Glasögon har jag, men det är bara att torka av dem.

Men jag blir blöt, och jag tror inte att jag ser torr ut. Så den biten stämmer nog inte på mig. :)

Bert sa...

Ingela: Du faller helt utanför den kategori som fascinerar mig. ;)

Bert sa...

Sven: Folks sätt att klä sig är fascinerande och skulle kunna fylla många blogginlägg. Men generellt verkar det finnas väldigt många som aldrig tittar ut genom fönstret innan de ger sig ut. Termometer verkar också vara bristvara.

Bert sa...

Mikaela: Alltså faller du också utanför den fascinerande kategorin som lyckas se helt oberörda och helt torra ut.

Men dom finns - Jag lovar. :)

Maja sa...

Shopping! Det ä lösningen - du kryssar mellan butiker och deras markiser utanför, slinker vant in i alla entréer.

Mikaela sa...

Jag tror dig :)

Bert sa...

Maja: Jo, du är väl så'n!

ElinJ sa...

Jag skulle kunna berätta, men då måsta jag döda dig efteråt... ;)

Bert sa...

ElinJ: aha - Jag är en stoooooooooor hemlighet på spåret.

Jan S sa...

Jag har också sett dem, så jag vet att dom finns.
Dom verkar inpregnerade på något sätt.
Eller är det deras skyddsängel som går bredvid med paraplyet..?

Monet sa...

Jag är helt utan självbevarelsedrift enligt din världsbild.  Regn är regn. Regnar det så regnar det och blir man  blöt så blir man. Vad är problemet?? Torr blir man ju alltid så småningom. Paraply och gummistövlar finns inte i min värld. Blöt i håret - so what?

Sen behöver man ju inte frivilligt ge sig ut i det. Men överraskas man -tja - efter regn kommer sol!

Bert sa...

Monet:  Du missförstår mig helt! Visst är regn, regn. Det jag förundras över är hur vissa kan vistas ute i regnet utan att bli blöta. De ser helt oberörda ut. Kisar inte ens mot regndropparna mot ögonen. Går lugnt, strosar.... och ser helt torrlagda ut. Rent fysiskt saharatorra. Hur gör de?

Monet sa...

Ja se det kan jag inte svara på. Har faktiskt aldrig tänkt på att det finns såna människor. Impregnerade på något sätt?