fredag, juli 22, 2011

Jag visste väl det

Hörde du gårdagens anka och därmed vidhängande pudel i ett par av de sena nyhetssändningarna.

Sveriges Radios ekoredaktion bad om ursäkt för en felaktig uppgift som de spred häromdagen, och som blev en medierundgång.

Det handlade om semestervanor.

Precis som jag tyckte, så var det. Den slutsats som radioinslaget kom till, var att forskningen visat att korta semestrar under året ger bättre återhämtning än en lång, sammanhängande ledighet. Jag bestred.

Och igår kom det; en rättelse, en ånger och en ursäkt.

Forskningsresultatet kunde inte fastställa att det ena var bättre än det andra. Det Ekot rapporterat var att forskarens personliga åsikt var att flera korta pauser är bättre än en lång.

Nu återstår att se om övriga media går ut med samma uppföljning.
Men det säljer nog inte.

*****
Andra bloggar om: , , , , , ,

5 kommentarer:

Ina sa...

Jag vill bara inlägga min personliga åsikt : att FLERA LÅNGA perioder är bäst!!!
Är det någon som har samma åskiter?
Trevlig semester på pation.

Bert sa...

Ina: Att du alltid ska bråka. ;)

Visst är det skönt med flera perioder. Men en lång period är vad jag behöver. Jag har fem veckors semester. Nu tar jag fyra av dem. Sedan kan jag hitta på något med min resterande vecka plus komptid. Så det blir nog bra.

Elisabet sa...

Ja, det är säkert bra med långa sammanhängande ledigheter - för de som nu har den möjligheten -. I alla butiker där jag har arbetat, är tre veckor det normala. Alla har tre veckor och då är det inte lätt att dra till med fyra eller fem.

Nu är jag van. Jag vill hellre ha dem lite utspridda. MEN .., det kan bero på att jag inte arbetar heltid och därför inte är helt slutkörd när det vankas ledighet. Slutar man två eller börjar två på dagarna, så är det en stor skillnad mot för heldagar .., jag hinner ner till havet och hinner dra efter andan på ett annat sätt.

Mitt ex som är polis, har sju veckors ledighet, om det ens räcker!!
Gerd som är tandsköterska, har också minst sex veckor. Minst.

Man skulle ha varit statligt anställd ,-)

Elisabet sa...

Alltså tre veckor på raken. Självklart har vi våra fem veckor totalt.

Bert sa...

Elisabet: En gång i tiden var jag anställd av SJResebyrå (Den finns inte längre, men var landets i särklass största kedja och största flygförsäljaren, större än SAS själva.) Då hann jag med att ha 42 dagars semester per år. Vi fick två dagar extra av någon anledning (tror alla privatanställda hade två extradagar också en period). Men hade man fyllt 40 så fick man 40 dagar. Det fanns en liten hake. Man var tvungen att räkna mellanliggande lördagar som semesterdagar. Två veckor ledigt blev alltså 11 dagars avdrag. Men ändå - Det var tider!!