tisdag, juli 19, 2011

Utan jobb - Igen!

För dryga fyrtio år sedan började jag min "karriär" inom resebyråbranschen. Jag har blivit den trogen sedan dess, med undantag av ett par år (2004-06). Att jobba i "branschen" betyder förstås att man är resebyråtjänsteman. Vad skulle man annars kallas.

Jobbet har varit oerhört brett och variationsrikt. Jag har varit privatresesäljare, och affärsresekonsult. Jag har jobbat integrerat i storföretag, jobbat med ekonomiprojekt på huvudkontor, byggt upp verksamheter och lagt ner verksamheter, anställt och sagt upp. (Nu börjar min inlägg att se ut som en känd luleåfigurs annonserande i lokala media.)

I minst 25 år, möjligen 30, har mitt yrke varit dödsdömt. I takt med datorutvecklingen har vi som slitit, levt under hot.
- Vi finns inte om några år.
- Det finns inget behov av oss.

Sedan har vi jobbat vidare, och vidare... och vidare. År efter år, decennium efter decennium.
Så gör vi fortfarande - Vi resebyråtjänstemän.

Men nu är det nog slut. För mig och alla mina kolleger.

Då ska det bli kul att se hur de där som ringer, eller kommer in till oss och har gjort bort sig på någon resesajt på nätet och vill att vi reder ut soppan åt dem (helst gratis), ser ut, när vi inte sitter där längre.

Då får jag väl jobba som spritutkörare till högavlönade med tjänstefolk, som ska ta emot leveransen hemma, medan slutkonsumenten snurrar jorden runt på egenhändigt hopknåpade tjänsteresor.

Men först ska jag jobba till pensionen, och låta andra ta över efter det.
Som resebyråtjänstemän.

*****
Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , ,

13 kommentarer:

Knapsu sa...

Skribenterna på DN tillhör inte de skarpaste knivarna i lådan. Inte försvinner ett yrke för att det ställs högre krav på kompetens.

"Dataoperatörer av det slag som satt i stora datahallar och laddade datamaskiner med hålkort och magnetband är definitivt borta"

Wow! Vilken skräll.

Veronica sa...

Mina arbetsuppgifter är i stort sett "sekreterare" men ngn diktafon har jag då aldrig sett till ;)

Leif sa...

Åjo, Säpo anställer väl spritutkörare så länge sverigedemokraterna finns i riksdagen och har sina fingrar med i spelet? Jobb lär det finnas.

Bert sa...

Knapsu: Pappersindustriarbetare är säkert snart också på fallrepet. Vad ska vi med papper till i en heldatoriserad värld. ;)

Bert sa...

Veronica: Jag tror att den där skribenten förmodligen inte jobbat med något annat än det som finns inne i ett tidningshus. Därav de något ålderdomliga omvärldskunskaperna.

ab sa...

Men nej!

Internetsajter fungerar ju inte! Klantar konstruerar dem, och man får helt fel valmöjligheter. Det går tio gånger fortare att prata med en kunnig person, och dessutom slipper man hjärtttack och Really Bad Anger Syndrome av frustration.

T ex: man vill hitta en billig resa i augusti. Men se, det går inte, för första frågan är "När vill du resa?" eller "Vart vill du resa?" utan minsta antydan om vilka dagar olika plan till olika destinationer avgår. Sedan anses man ju alltid vara två personer.

Stanna, Bert!

gf sa...

Ja, än är det ingen större fara enl SRF http://www.srf-org.se/.
Ha en fortsatt trevlig semester, själv har jag nedräkning, bara en
torsdag och en fredag kvar./Tjingeling

Bert sa...

ab: Visst stannar jag. Liksom mina kolleger. Det är en myt att vi försvinner. Resor blir bara mer och mer komplicerade.

Bert sa...

gf: Tack för den länken. Borde ha tänkt på den själv. Den finns ju också på vår egen hemsida.

Trevlig, avkopplande ledighet önskar jag dig.

Knapsu sa...

Ja, tänk bara när vi skall börja torka oss där bak med läsplattan! :-D

Bert sa...

Knapsu: Haha!

anita sa...

OM du nu blir utan jobb, så kan du alltid bli författare... med den träffsäkra och lättlästa "ögonblick i Norr" har du verkligen visat dina talanger! Satsa på en ny karriär :)

Bert sa...

anita: Åh  - Tack för fina ord.

En gång hade jag tanken att skriva den ultimata romanen och sedan sitta på en terass med utsikt över havet och hösta in royalties resten av livet. Kanske dags att börja med första sidan nu då. 8-)