tisdag, november 15, 2011

Jag tror jag förstår

Som den initierade utrikeskännare jag är (hm, hm!) tar jag mig friheten att efter helgens besök i Spanien göra en djuplodande analys av de ekonomiska problem som landet har.

Det är lätt att bli fascinerad av Barcelona. Många är de storstäder i Europa som kan slänga sig i väggen vid en jämförelse. Till och med London. Stockholm blir en småstad. Men den katalanska huvudstaden är en vacker myrstack av liv, med ett stolt och självständigt uttryck som känns. Överallt.
Imponerande byggnader. Vackra, spännande och utmanande. Gamla såväl som nya. Här sparas inte på krutet. Här tas det ut så många svängar att man undrar om invånarna kan hålla sig på marken. Staden lever. Dygnet runt. Hela innerstaden är full av bostäder, vilket gör att det oavsett tid på dygnet finns mänskligt liv överallt. På restauranger och tapasbarer, teatrar, kyrkor och gallerior. Och naturligtvis på Camp Nou.

Snygg tunnelbana. Fräscha tåg. Häpnadsväckande linbanor. Miróskulpturer i rondellerna. Fantastiska fontäner och parker. Effektiva vägar i oklanderligt skick. Stan luktar pengar och man undrar varifrån de kommer. En hel del från EU förstår jag. Annat är väl lånat kan jag tro.

Nu har man svårt att betala igen. Krisen finns där. Under ytan. Med arbetslöshet och minskade skatteintäkter.

Här i Sverige har regeringen sett till att dra ner skatteintäkterna på "frivillig" väg. Hur mycket vi än skulle ha råd, utan lån, kommer vi aldrig att se en blomstring som Barcelonas. Det visar sig nu. Kassa järnvägar. Dåligt elnät, som inte förmår transportera överskottet från norra Sveriges vattenkraftverk söderut. Lite halvrisigt vägnät. Miljöarbete som går i stå, trots storartade planer om att "gå före" det övriga Europa.

Bara bankerna blomstrar.

Var det så det var tänkt?

Snö har de också, Spanjorerna. Den kan vi gärna köpa!


*****

13 kommentarer:

Ella sa...

Banker och riskskattebolag blomstrar. Nog var det så det var tänkt. Vill du ha en väg får du väl ta en spade och ut och gräva. Då har du ju ett jobb och man kan ta bort en pinne bland de arbetslösa. Du tjänar ju lika bra på det som om du hamnar i fas 3.

Oskar sa...

Folklivet är mer av en kulturell grej än något som har med pengar att göra, i sverige hade vi oxå en "blomstrande" tid vad gällde offentliga investeringar på 80 talet....vilket vi sedan fick betala för hela 90-talet och en bit in på 00-talet. Detta kommer med största sannolikhet att hända även överspenderarna i sydeuropa som inte kommer kunna investera på 20 år....

Skatterna i sverige är forfarande jättehöga så det kan inte vara brist på skattekronor som gör att så mycket i samhället är i så dåligt skick..snarare måste de läcka någonstans....Personligen tror jag det är alla dessa halvstatliga organisationer som är det största problemet, se Vattenfall, SJ, Nordea, SBAB (alla banker då de räddas av staten så snart det går dåligt) etc  etc. Se även kommunala bostadsbolag, arenor, badhus etc. Det som är allmänt men vinstdrivande hamnar i en gråson där det tillsist varken servar det allämnyttinga eller levererar vinst.....mycket konstigt men det verkar vara näst intill en naturlag att det blir så?

Oskar sa...

Vill bara tillägga att jag spenderat mycket tid i Barcelona och att det är en av mina absoluta favorit städer i Världen...London förtjänar inte att nämnas i samma mening :)

Bert sa...

Oskar: Barcelona beslutade sig i slutet på 80-talet att "göra om" stan. Den skulle blomstra. Och det gjorde den. Men med lånade pengar går det inte i längden.

Vår nuvarande regering tror behårt på att marknadskrafterna löser allt. Att järnvägar, vägar, vård och annat nödvändigt skulle fixas med den metoden tror jag inte på. Se bara på det aktuella Carema.

Leif sa...

3-fas ström har jag hört om och den är kraftig. Men fas 3, är det en nedbantad version? Här på ön är livet inte så illa som annorstädes utomös. Jämför t.ex bara det här med Barcelonas uteliv. Ser det inte hyggligt ut? Grannbyn är en s.k "blomstrande landsby" trots hårdare skattetryck än i Sverige. Är det inte något som har gått förlorat i Reinfeldts regi?

Leif sa...

<span>3-fas ström har jag hört om och den är kraftig. Men fas 3, är det en nedbantad svensk version? Här på ön är livet inte så illa som annorstädes utomös. Jämför t.ex bara det här med Barcelonas uteliv. Ser det inte hyggligt ut? Grannbyn är en s.k "blomstrande landsby" trots hårdare skattetryck än i Sverige. Är det inte något som har gått förlorat i Reinfeldts regi?</span>

Oskar sa...

Mycket kan lösas av marknaden och annat kan lösas av det allmänna men de allra största problemen i samhället ser vi när de båda möts, då blir det varken eller? Det finns brister med marknaden precis som det finns brister i system som är politiskt styrda men alldrig blir det så illa som när de båda möts..... :)

Barcelona "gjordes om" till OS om jag inte har helt fel, det är också en kulturell grej att staden ser ut som den gör, det finns mer av en kultur av att vara ute på kaféer, restauranger etc det är alltid liv...

Härligt!!

Bert sa...

Leif: Din bildlänk verkar inte fungera.

Skatteskräck är något jag inte kan förstå. Den lider Reinfeldt och hans gelikar av, förmodligen indoktrinerade av USA:s republikaner.

Bert sa...

Oskar: Visst är det en kulturell eller etnologisk orsak till mycket av utelivet. Men det är också en följd av klimatet, förstås.

Men jag tror jag har fog för min uppfattning att vi är sjukt åldersfixerade i vårt land. Tala om segregation.

Leif sa...

Kollade nyss, bildlänken fungerar i vart fall härifrån. :)

Skatt blir till något plågsamt när somliga får för sig att trolla ned pengarna i egen ficka. Kriminalvårdens hårdföre chef Lars Nylén (tidigare polismästare, företrädare till Kapten Klänning och tillika även rikskriminalens chef) fick sparken "silkessnöret" så sent som i somras. Han sitter nu i en välbetald husarrest i regeringskansliet.

Leif sa...

För övrigt så ligger väl Haparanda inte så värst långt borta från Luleå? Därför borde Luleåborna ha märkt av svindeln liksom även alla övriga norrbottningar. Men klart det, Haparanda ligger väldigt långt borta från maktens centrum och då betyder det ju inget i brådrasket.

Den sparkade generaldirektören för KKV Lars Nylén hålls i tryggt förvar på regeringskansliet mot en ordentlig månadslön. Det är billigare än att bura in honom i ett fängelse, där han löper stor risk att bli väl omhändertagen av medfångarna. Reinfeldt visar på så sätt sin medmänsklighet och att han ingen vill ont.

Leif sa...

<span>För övrigt så ligger väl Haparanda inte så värst långt borta från Luleå? Därför borde Luleåborna ha märkt av svindeln liksom även alla övriga norrbottningar. Men klart det, Haparanda ligger väldigt långt borta från maktens centrum och då betyder det ju inget i brådrasket.  
 
Den sparkade generaldirektören för KKV Lars Nylén hålls i tryggt förvar på regeringskansliet mot en ordentlig månadslön. Det är billigare än att bura in honom i ett fängelse, för han löper stor risk att bli väl omhändertagen av medfångarna. Reinfeldt visar på så sätt sin medmänsklighet och att han ingen vill ont.</span>

Oskar sa...

Bert, jag håller med dig att vi är sjukt åldersfixerade i Sverige det är mycket mer liv i andra delar av världen och den inkluderar allt från 1 åringarna till 100 åringarna. Själv är jag 35 och känner mig som en gammal stofil om jag mot förmodan är ute en kväll på 'krogen' efter klockan 10.

Min familj har spenderat en hel del tid i Mexico och jag har skrivit ett inlägg kring dessa skillnader mellan Sverige och Mexico som finns på denna länk om intresse finns.

http://notbuying.blogspot.com/2011/08/gastinlagg-mexiko-stora-ekonomiska.html

/ Oskar