söndag, januari 29, 2012

Forskningsinsats

Trodde du att jag bara latar mig, när jag tillbringar helgerna ute i stugan? Ingalunda är det så. Här idkas fältarbete.

Denna helg har jag inventerat Vinterfåglar inpå knuten, dvs fåglar som besöker fågelbord och fröautomater.

Man räknar fåglar av samma art vid olika tillfällen under helgen. Det som är intressant är det största antalet av varje sort man ser vid ett och samma tillfälle.

I år ser min topplista ut såhär:

  • Grönfink
  • Talltita
  • Domherre
  • Svartmes
  • Nötskrika
  • Större hackspett
  • Talgoxe
  • Blåmes

Och såhär ser topplistan för hela landet ut nu på söndagskvällen:

Talgoxe27402
Pilfink19135
Blåmes17337
Domherre10693
Gulsparv9629
Grönsiska9005
Grönfink8992
Koltrast7895
Skata7621
Gråsiska6058


*****
Andra bloggar om: , , ,

4 kommentarer:

Eva Henriksson sa...

Här i Tyresö är det koltrast talgoxe grönsiska skata steglits.....Det märks att grönfinkarna har minskat.

Bert sa...

Eva Henriksson: Men hos mig hade de ökat. Åtminstone idag. Men vi har rätt mycket grönfink året om.

Ella sa...

Å att jag inte visste att skata ingick. Då skulle det ha blivit räkna av. Men jag hade nog fått ta ett foto och räkna därifrån, för de sitter inte stilla nån längre tid. Och de är många. Säkert minst 20. Hade jag sen fått ta med kråkor och kajor också.......... oj, oj, oj.
Ett par talgoxar kommer också. Men det är så få att de nog inte räknas.

Bert sa...

Ella: Oavsett art kan man rapportera. Det är fritt fram till och med ikväll.

Följ den här länken.