söndag, januari 08, 2012

Skämmiga skumheter

Nog är väl juridik, i likhet med politik, möjligheternas konst. Och konstigheter!

Jag tänker på flera märkliga saker som skett under årens lopp, men nu särskilt på två aktuella fall. Här har jag gått i tron på att lagen är lika och relativt standardiserad inte minst med tanke på hur en lagbok ser ut. Kan det finnas fler alternativ för livet och för brott emot reglerna än vad som ryms inom dessa pärmar. Inte heller är den skriven med stor stil. Snarare tvärtom. Det är kanske därför som man inte känner till kryphålen, vem som nu har konstruerat dem.

1) Det råder fri fart för fordon på vägsträckor som är skyltade med 120 km/tim!
  • Man har nu upptäckt att lagen mot fortkörning inte räcker till mer än till 110 km/tim. Därför kan förare som blivit bötfällda för att ha kört 130, 150, 210 kilometer i timmen på 120-vägar nu kräva tillbaka pengarna. Lagen måste alltså skrivas om.
Mitt förslag till lagtext: Det är förbjudet att köra fortare än högsta tillåtna hastighet på sträckan. 

Någon som kan se någon lucka i den skrivningen? Meddela mig i så fall, så ska jag justera.


2) Det är förbjudet att inneha vapen utan tillstånd.
  • Jurister i Skåne har sett mellan fingrarna i några fall, där det ansetts förmildrande att någon eller några som fällts för detta ingår i kriminella kretsar och därför har behövt vapnen för att försvara sig. 
Jag häpnar! Men har också hört om fall där vållande till annans död setts med mildare ögon, eftersom förövaren (läs bilföraren) varit berusad och därmed fått lägre straff.

Mitt förslag:  Det är förbjudet att vara jurist om man har så dåligt omdöme.

---

Som sagt - Juridik verkar vara en dåligt kokt soppa. Det är dags att börja skumma den.

*****
Andra bloggar om: , , , , , , ,

4 kommentarer:

Elisabet sa...

Jag håller med i allt.

Dessutom tycker jag att det är totalt horribelt att isocialstyrelsen nte får gå in i dataregistret och kolla vilka läkare som skriver ut ovanligt mycket av det här plåstret Fentanyl, det som har orsakat flera ungdomars död pga överdoser.

Vad är det för några mes-lagar vi har?

Eller att Hells Angels inte behöver ha hjälm, om dom har mjällallergi.

Ingela sa...

Håller med dej igen. Att berusning skulle kunna vara en förmildrande omständighet för nånting över huvud taget, det övergår mitt förstånd. Har man satt sej i det läget att man är för full för att kunna använda omdömet är det orsak till högre straff.

Bert sa...

Elisabet: Likhet inför lagen, verkar vara ett begrepp som vi kan glömma.

Bert sa...

Ingela: Logik. Blott och enbart logik. Naturligtvis ska det vara så som du menar. Det tycker jag också.