tisdag, april 17, 2012

Frihet att tycka

Vår kulturminister har i mina ögon förverkat allt förtroende idag. Jag har väl i och för sig inte haft några högre tankar om henne överhuvudtaget. Men nu försvann allt.

På den s.k. Världskonstdagen på moderna muséet serverades konst. Den här gången i form av en tårta utformad som en svart kvinnas överkropp, med ett köttigt rödaktigt innehåll och ett schablonsminkat huvud, som skrek högljutt när tårtan började skäras upp.
Lena Adelsohn Liljeroth styckade glatt.
 - Konstens frihet är viktig för mig, säger hon.

Det hade varit osmakligt oavsett vilken "hudfärg" tårtan hade haft.
Jag hade i alla fall vägrat.

Frihet är också att låta bli, Lena!
Eller att avgå.

*****
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

9 kommentarer:

Elisabet. sa...

Ja, jag hade nog också tackat nej .., om inte annat hade jag sett rubrikerna för min inre syn och avstått därför ,-)

Lyssnade till "konstnären" idag på radio - ja, mycket svammel har jag hört i mina dar - men detta tog nog rekordet.

Leif sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
kristina sa...

Osmaklig tårta och imbecillt "projekt" - pretentiöst i-landsstrunt av
"konstnären, men museet fick ju uppmärksamhet, vilket väl var den sanna
avsikten med tillställningen, kanske?

Leif sa...

?

Bert Bodin sa...

Leif: Jag ville inte ha länken till rondellhundsbilden och försökte radera bara den. Men jag råkade ta bort hela kommentaren. Sorry.

Leif sa...

Att kalla det för en bild är att ta till överord. Det är inte ens klass på alstret. Människan lever gott på all rabalder som hans personliga tillkortakommanden har orsakat. Vilket har skapat "copycats" dock i andra mer ätliga former.

En copycat som gillar fisk är Marco Evaristi apropå "skandalkonst".

Företeelser som jag menar måste få möta motstånd för visa på vilken låg nivå de befinner sig. Att problemen finns tvivlar ingen på, frågan är bara vart finns vinns viljan till lösningar?
Så här kommer en annan sverigebekanting till tals.

Bert Bodin sa...

kristina: Jo - det blev rabalder "jorden runt" hörde jag.

Bert Bodin sa...

Leif: Det är tydligen så att "allt" kan betraktas som konst, om man är "konstnär".

Bert Bodin sa...

.... forts.
Dvs. Konstnär = Gud

Eller nå't.