lördag, april 07, 2012

Surströmming

 - Men alltså.... Har du pruttat nu igen A.??
B-M och jag kommer upp i fikarummet på jobbet och känner en omisskännlig doft. Eller lukt. Eller stank, egentligen.
Men A håller bara på att fixa en äggmacka till sig själv. Därav "doften".

Surströmming får ofta klä skott för att vara en stinkbomb. Det luktar jäst. Ja inte jäst, om du förstår vad jag menar, utan jäääääst. Det är en fråga om tycke och smak om man gillar doften eller inte.

Jag blev därför lätt upprymd av att B-M tyckte det luktade prutt om äggmackan. Det tycker jag nämligen också att kokta ägg gör. Och jag tål det inte. Ägg är inget annat än ägg(-ck)ligt! Punkt.

Nu säger du att "Nä så är det inte alls". Men jag försäkrar dig att om jag lade av en "rökare" vid frukostbordet, så fick jag bannor. Men ägg - Det får man förtära i publika utrymmen. Med en stank som lämpar sig för slutna toalettutrymmen.

Så här till påsk är jag glad att det finns alternativ:

Andra alternativ är t.ex. löjrom.
















*****

Inga kommentarer: