torsdag, juni 28, 2012

Resebyråakuten

- Ingen biljett… Nähä…. Säger de så vid incheckningen … jaha. Planet går om en kvart, jaha. Kan du ge telefonen till personalen, så kan jag prata med dem direkt…. bla bla blaha blibeliblubb jaha visst okej- Då ordnar det sig. Ja, jag ställer ut en ny biljett. NU! Här får du numret…. Ja jag ringer den danska supporten och fixar byråkratin….

- Står taxin utanför dig nu fem i nie? Jaha – Men du är ju inte bokad förrän tio över ett, säger du? Jaha. Nähä. Men har du glömt att du bokade om dig? Jo – du ringde den 27 maj och ville åka tidigare. Jaha. Nähä. Du har inte packat ännu?.... Nej, tyvärr. Det kan jag inte hjälpa dig med.

- Ingen hyrbil har kommit, säger du…. Men uthyrningsfirman ligger snett över gatan från ditt hotell… Jaha. Jag ringer och hör. Bokningen är i alla fall helt okej.                                        Lite senare: Jaså – har ni levererat till järnvägsstationen. Men vi har ju begärt den till ”tvärsövergatan” Scandic. … Jaha – okej. Men kan ni fixa det nu då….? Nähä…. Hämta tillbaka bilen från stationen och köra den till hotellet, menar jag…. Jaha – för kunden väntar och är nu en timme försenad.
- Har gästen inte sin voucher med sig. Nähä. Glömt den… Jaha…. Och han vill checka ut nu.. Jaha – Men då mejlar jag dig… Till receptionen, jaha …. Vilken mejladress? Då ordnar jag det.

- Suddat ut din SMS-biljett från telefonen? Jaha – och du är på tåget nu… Okej….. Då ska vi se. Lugn, bara lugn…. Vad heter du? Okej…. Ett ögonblick…. Är det bokningen till Sala? Jaha. Jamen då piper det snart till i din telefon….. Var rädd om den nu.


NEX-akuten gick igång direkt på morgonen.

*****

6 kommentarer:

Elisabet. sa...

Vilken fin pr för din resebyrå!! Vilket jobb ni gör!

Cecilia N sa...

Skönt att coola pappa Bert sitter i andra änden av ... tråden? ... när man själv står i panik på sin sida kan jag tro.

Turtlan sa...

Vilken fin service!

Men på samma gång undrar jag över hur hjälplösa en del tycks vara?
Eller har dålig koll på saker och ting.
Alla är väl inte så...?

Ha det gott!

Bert Bodin sa...

Elisabet: Det händer massor "bakom kulisserna" som kunderna knappt har en aning om. Och många, många räddningsaktioner av olika slag. Ofta i sista sekunden. Ibland är det våra leverantörer som ställt till det. Flygbolag, hotell, biluthyrare etc. Och givetvis händer det att vi själva gjort någon tabbe också. Kunderna är heller inte fläckfria. De slarvar ibland. Läser inte de bekräftelser vi skickar ut; "nä, men det brukar ju aldrig vara fel", hör vi ofta.

Bert Bodin sa...

Cecilia N: Men jag är inte så himla cool, när det hettar till. Pulsen går upp och man är tvungen att ta snabba beslut för att inte orsaka ekonomisk skada, varker för kunden eller oss, när något gått snett. Och ofta är det deadlines som ska hållas. Men lång erfarenhet gör ju att man kanske har varit med om de mesta förr.

Bert Bodin sa...

Turtlan: Jag jobbar ju mest med fasta kunder, som man mer eller mindre känner, eller känner till. Det kan finnas en fara i det. Vi litar för mycket på att kunden klarar alla situationer. De litar ibland för mycket på oss, för vi klarar ju biffen ändå.

Sen ska ju sägas att de hundratals ärenden vi hanterar varje dag oftast fungerar som de ska. Och vi får mycket, mycket uppskattning.