lördag, juli 21, 2012

Lättjans lov

Vaknar mitt i natten och ser solen gå upp. Klockan är två. Tänker att det nog blir en fin dag. Somnar om.

Vaknar vid 7-tiden igen. Helmulet. Ligger kvar och hoppas, men beslutar att stiga upp och "jogga" iväg till tidningslådan och hämta NSD och DN. En tur på cirka 4 km.

Jag skäms. Det blir bilen. För när jag ska ge mig iväg så störtregnar det. Ingen.... Absolut ingen har förvarnat om detta. Jag blir sur. Under jobbveckan har solen skinit. Vareviga dag.

Resten av dagen går i gråhetens tecken. Några solglimtar på eftermiddagen lät oss äta lunch utomhus till ackompanjemang av en raskt infarande regnskur. Ett par kastbyar fick oss att raskt plocka ner solseglet/regnskyddet över altanen. Ett av fästena blåste sönder. Men reparerbart.

Mycket soffa blev det. Korsord, radio, läsning och tupplur.

Och middag.

Och gäsp.

Och åtta sketna grader nu vid 22.30-tiden.

Jag förstår att den här fjärilen tittade in genom fönstret.
Avundsjuk, förmodligen.

"Får jag komma in?
Snälla!!"


*****

7 kommentarer:

Mian sa...

Snygg bild!

Trist väder...
Här har det varit uppehåll och sol idag, HELA dagen.
19 grader. FANTASTISKT.

Bert Bodin sa...

Mian: Den kommanden veckan här i norr ser ut att bli kass.

Maja sa...

Ja, usch. Visst är det bedrövligt? När man vet hur fantastiskt underbart det kan vara så blir man lite besviken på sommaren. Hittills.

Mian sa...

...och inte kan man låta bli att prata om vädret, åtminstone inte jag. Jag har ju väntat på sommar sen oktober 2011 och sen blir det så här. Extremt snöpligt.

Bert Bodin sa...

Mian och Maja: Man kan inte göra något åt vädrets makter.

Men jag förbehåller mig rätten att vara besviken.

Sven Teglund sa...

Mäktigt bild!

Bert Bodin sa...

Tack Sven!