onsdag, augusti 08, 2012

Rapport från skogsakuten

Larmet går klockan 07.26. Fågel i rutan. Med en smäll.

Inom 17 sekunder är jag klädd för uppdrag (Beredskapskravet är "Klar för utryckning inom 30 sekunder från det att larmet går".) Mobila akutsalen står ständigt redo och den förs ut till olycksplatsen som lokaliserats till norra gaveln.
Värme och mörker är det som gäller
Pat. är en mycket medtagen flugsnapparunge, som utan protest skrivs in för rehabilitering. Värme och mörker är behandlingen som gäller.
Då läget på akuten för övrigt är lugnt, tar jag igen mig en stund på soffan.

Pat. vaknar till efter ca 30 minuter och knackar på inifrån salen. Rätt intensivt, faktiskt. Det är ett bra tecken, och akutsalen körs ut i det fria. Locket öppnas långsamt för att pat. ska vänja sig vid ljuset. Pat. dock tveksam till att ge sig av. En vinge ser lite konstig ut. Vinkelställd.
"En vinge ser lite konstig ut. Vinkelställd."
Vårdteamet beslutar dock att placera pat. i närstående tall. Pat. går med på det och tar igen sig på en gren.

När jag går en rond cirka 20 minuter senare ser jag att pat. fortfarande sitter där. Men strax därefter är h*n på nya äventyr.  Okulärbesiktning av närområdet ger vid handen att pat. inte finns i närheten. Risken är att pat. kan ha blivit övermodig och inte klarat att flyga iväg.


Slutet verkar ha blivit gott
*****

7 kommentarer:

Mian sa...

Skönt att det verkar ha gått bra.
Alltid lika hjärteknipande med små fågelungar.

Elisabet. sa...

Minst lika spännande som alla akutprogram på tv!

Bert Bodin sa...

Mian: Vi har ont om både fåglar, fjärilar och sländor i år, så det är bäst att man ligger i om det ska bli nå't till nästa.

Bert Bodin sa...

Elisabet: SOS Rånlandet. Vilken rafflande titel.

Suzesan sa...

Guuuu' vad söt och jag håller med Elisabet. Nästan mer spännande. Bättre service än på akuten för människor om du frågar mig i det jag kan läsa om. De kan skulle behöva lite vila på soffan de med. Mänskoläkarna.

Så sööööt.
Här är ont om humlor. Getingar och bin. De sistanämnda saknar jag inte ett dugg. FAST JAG VET att de behövs.

Men Eddy räddar de som han vet om. Humlor. Eddy är humlornas vän och min VÄN.

Kul läsning.

Kram
/Susanne

V sa...

Jag är imponerad av era snabba insatser :-)

Vackert foto på pippin också, såg så söt ut där den satt i trädet.

Bert Bodin sa...

V: Jo, du vet... Här är det höga kvalitetskrav. ;-)