söndag, september 16, 2012

Första riktiga . . .

. . dagen här på  den Kroatiska kusten.

Skönt klimat. Inte bara meteorologiskt. 

Det mänskliga klimatet verkar också gynnsamt. mycken glädje och vänlighet som servicemänniskor visar är mera sällsynt hemma i Sverige.

Och inte bara i yrkesrollen. I morse träffade vi en servitris från hotellrestaurangen i en gränd stan som glädjestrålande hälsade oss när vi möttes.

Det verkar vara samma oförstörda stämning som man fann i Grekland för 15-20 år sedan.

Det som jag också reagerar över är att små barn här, verkar ta ett större ansvar här än hemma. gott och ont. 

Och ansvaret gäller dem själva. De verkar mogna i sina beslut och sitt beteende, trots småbarnsålder. Curlingföräldrar verkar inte finnas här.

Men kärleken till ungar är det inget fel på.


*****

. . . från mobilen

5 kommentarer:

Turtlan sa...

Ja nu är jag med... Nu stämmer det bättre för det var väldans många båtar för att vara en svensk stad.

Så härligt åka söderöver! Kan ni flyga direkt från er stad till Kroatien?

Söderöver väntar i november för oss.

Gött!

Suzesan sa...

Åhhh precis Kroatien jag vill till. Snart. Nån gång. Spännande. Mer puls och hjärta där nere tror jag. Hjärtlighet.

Eller...är jag säker på! Ha bra semester.

Kram
/Susanne

ElinJ sa...

Eftersom jag verkar vara grymt FB-skadad trycker jag på min imaginära "gillaknapp".

V sa...

Jag var till Makarska första veckan i september och blev imponerad av servicenivån över lag. Åt massor med god mat, både på konuba-restauranger och strandhaken.

Prisnivån var löjligt låg, på såväl mat som dryck.

För att inte tala om hur skönt det är att kunna passera affärer och restauranger utan att någon rycker och drar i en att man ska komma in!

Badvattnet var varmt och klart, jag kommer nog att åka dit igen :-) fortsätt njut av er semester!

Bert Bodin sa...

V: Jo - Det var en sak som jag också uppskattade; inga inkastare vare sig i affärer eller restauranger.