lördag, september 29, 2012

Strövtåg i Kroatien II

Jag är ingen badkruka. Men jag är inte heller någon strand- och soldyrkare. Visst kan jag slå mig ner på en solig strand för att njuta av värmen och det sköna vattnet. Men jag sitter lika gärna i skuggan.

Att tillbringa en hel dag på stranden är alltså inget för mig. Om jag inte får vandra längs den, förstås.
Vi bodde i Biograd na Moru på den Kroatiska kusten. En halvtimme söder om Zadar. Vår lilla stad har 6000 invånare och är inte någon utpräglad badort. Stränder finns. Långa steniga, eller egentlligen kalkgrusiga stränder. De har en fördel. Man får inte sand överallt bara för att man slagit sig ner en stund. Inte heller får man sand i ögonen om det skulle komma en vindpust. Det är sympatiskt, tycker jag.

Vi vandrade dagligen längs dessa stränder. Mellan byar. Stannade till på något kafé, och sedan vidare. Ibland får man lämna stranden och gå upp i någon by för att komma vidare.

Så här års är det förstås inte särskilt mycket pigg växtlighet. Det mesta ligger uttorkat. Men ett par typiska höstväxter stod i blom. Cyklamen och det jag kallar Tidlösa (Höstkrokus???) syntes här och där i strandbrinkarna. I övrigt taggigt och torrt. Men jag kunde se att våren förmodligen skulle lysa gul av ginst. Överallt såg jag dem.

Krukväxt hemma - Vild här!



Tidlösa. Eller heter den Höstkrokus?
 



*****

1 kommentar:

Rainer Stalvik sa...

Kroatien besökte jag förra året i april. Under tre veckor körde jag runt i detta underbara och intressanta land och besökte, bland annat Plitvicesjöarnas Nationalpark. Underbart vackert! Besök gärna någon av mina hemsidor för fler bilder från Kroatien.

Jag har besökt 106 länder/autonoma regioner och flera av mina resor finns presenterade på hemsidorna.