måndag, december 24, 2012

God Jul

Varför firar vi jul?
Det är en berättigad fråga. Jag tror att många svarar att det är en "kristen tradition".
Men är det så?

Jag, som sekulär, firar gärna.

Att året är slut och kan sammanfattas. Att ett nytt spännande år är på gång. Att ljuset återvänder.
Det finns många anledningar.

God Jul alla bloggläsare.

*****
Här finns läsvärt om varför vi firar jul. Lägg undan bibeln.

DN

DN Debatt.

I söndagens DN finns också en annan artikel om julen och varför den firas. Den finns tyvärr inte på nätet. Men den berättar att julen firades långt innan Sverige kristnades. Långt innan bibeln var allmänt känd och av helt andra skäl än vad de flesta hävdar.

11 kommentarer:

Kersti sa...

Vi firar också gärna. Med god mat och trevlig sällskap, ingen bibel. Ute är det vintervitt och glöggen håller precis på att färdigställas. Önskar dig en riktigt God Jul

Bert Bodin sa...

Kersti: Tack!

Jag önskar dig och de dina detsamma.

Gabrielle RW sa...

Ja, jag håller med. För mig är julen dels minnen från tidigare jular när jag själv var barn eller ung i lilla Söderhamn och så alla jular med sönerna, dels den lugnare samvaro med mat och vin och tända ljus och musik som vi har i dag - en midvinterfest att pigga upp vintermörkret med och samtidigt fira att det blir ljusare dag för dag. Bibeln och lilla Jesusbarnet behöver jag i varje fall inte.
God Jul till dig och de dina!

Monica sa...

Bibeln behöver du inte lägga undan om du vill undvika just julen, det står inte ett ord om den där;-), däremot mycket annat om människans historia och tillkortakommanden precis som hon är än idag men också en hel del tänkvärt och lärorikt.

Monica sa...

och en riktigt God Jul däruppe i norr önskas också:-)

thord wiman sa...

Jaha ja. Så är den oproportionerliga julen här igen. Storvulen har vi gjort den, ibland monstruös. Denna grälla, pråliga, konsumtionsvulgära koloss skrämmer mig ju äldre jag blir. Men vet också att julen i många hem firas enkelt och opretentiöst med mycket, mycket sunt naturumgänge. Den tanken glädjer mig!

Ljuset, att det återvänder, är ändå det största för mig. Skål för det!

Önskar dig en mycket GOD, harmonisk helg!

Bert Bodin sa...

Gabrielle RW: Precis - Vi firar för skojs skull. ;-)

Bert Bodin sa...

Monica: God Jul till dig och de dina, också.

Bert Bodin sa...

thord wiman: Jag önskar dig en lugn och God Jul.

V sa...

För mig är julen som ett litet vinterlov, efterlängtad semester ett par dagar från jobbet och chans att träffa släkt och vänner under avslappnande former.

Vi har skippat stressen för många år sedan och har knytkalas och vi tar bara de rätter som vi verkligen tycker om :-)

Bert Bodin sa...

V: Vi firar också för firandets skull. Och för vårt eget välbefinnande. Lugnt och vilsamt. Julklappar - visst. Det hör till. I måttlig omfattning.