söndag, mars 10, 2013

Om världen

Söndagsmorgnarna innebär i stort sett alla 52 gånger på ett år att vi lyssnar på Godmorgon världen i P1. Tiden mellan nio och elva är, inte helig, men snudd på.

Dagens första timma innehöll bland annat en krönika av Göran Rosenberg, som rakt och rättframt läser lusen av alla bonusdirektörer i svenska och utländska banker. Skulle jag jobba i bank skulle jag inte gå utanför dörren idag utan stanna hemma och skämmas. Med rätta. Svensk öppenhet borde naturligtvis uppmuntra visselblåsare även bland vanliga bankanställda att ställa sina chefer mot väggen och kräva bot och bättring. Eller att cheferna söker vård. För det måste finnas en diagnos för ett tillstånd där en bankchef tjänar 78 miljoner kronor per år och blir förolämpad när han tvingas betala tillbaka tio.

Vore man inte beroende av banken, skulle jag definitivt inte vara kund i någon av dem.
Definitivt.

Lyssna på krönikan.

-----

Innan andra timmen tar vid lyssnar jag till Panelen som diskuterar inrikesfrågor. Det är tidningsfolk, ledarskribenter, som i korta snabba frågor kommer med sina åsikter.

Där får jag veta att frågan om mobilpratande och sms:ande är uppe till diskussion på politisk nivå igen. Och nu vill man förbjuda.

Ingen säger nej, i den frågan.

Givetvis ska det vara förbjudet. Allt annat är otänkbart.

*****

7 kommentarer:

Turtlan sa...

Jag får lägga in en påminnelse till nästa söndag för jag kör igång P4 av gammal vana här. Även här sådär 52 ggr per år.

Så nu ska här ordnas en påminnelse på direkten!

Bert Bodin sa...

Turtlan: Mannheimer och Tengby är ju också trevliga förstås. Men Godmorgon världen ger en bra veckouppdatering över vad som hänt och händer i världen.

Ingela sa...

Jag håller med på alla sätt jag kan om ruttenheten i bankväsendet. Det är tragiskt att en bank som delar ut rekordvinster till sina ägare inte kan ta moraliskt ansvar även om (kanske) inga formella fel har begåtts i mitt eget fall. Jag har kämpat mej igenom alla interna instanser för att få rättat de fel som gjordes när vi lånade till köksrenoveringen men det ser inte ut som om det går att få någon ändring. Och det mest tragiska är att banken säger en sak till mej och en annan till utredare. Min överklagan ligger just nu hos ARN. Min situation hade varit en annan om moral funnits i bankvärlden. Här finns en annan läsvärd artikel om ämnet: http://www.fria.nu/artikel/96723

Anonym sa...

Problemet är ju inte bonusarna i sig, om ägarna av ett bolag vill slösa bort sina pengar på en massa onödiga bonusar till ledningen så är det väl upp till dem! Problemet med bankerna är att de höga bonusarna bygger på en intäcktsmodell som belönar risk så ju högre risk banken tar ju mer tjänar de men så snart riskerna materialiserar sig i form av stora kreditförluster eller problem i betalningssystemet så är det staten som rycker in!

Enligt min åsikt måste alla verksamhet vara antingen allmän eller kommersiell, alla blandningar banar vägen för missbruk och suboptiamlt marknadsbeteenede!


/ Oskar

Bert Bodin sa...

Ingela: Vilket krångel. Det verkar som att banker "aldrig kan ha fel".

Bert Bodin sa...

Oskar: Du har rätt! Bankerna borde aldrig skyddas av staten.... Men det är ju också så att sparare måste skyddas... Svårt dilemma. Klart är i alla fall att det behövs en upprustning av "moralen". Själv har jag lämnat Nordea för något år sedan. Orsak: Kundfientliga uttalanden av deras styrelseordförande. Jag flyttade till Swedbank. Inte för att jag tror att de är bättre i sådana här sammanhang, men det blev i alla fall en markering. Och det kändes fint att förklara orsaken till Nordea.

Anonym sa...

Den enda storbanken som inte behövde räddas av staten i den senaste krisen var Handelsbanken! Det är en i högsta grad affärsdrivande bank men samtidigt verkar det som om de faktiskt tänker just sunt affärsmässigt.....tyvärr är jag forfarande kund i Nordea och har inte 'orkat' göra något åt det...

/ Oskar