söndag, maj 19, 2013

Lortsverige

Har just kommit hem från en härlig och solig helg i stugan. Sommarvarmt.

Men hur är det ställt med det mentala tillståndet hos vissa bilförare egentligen? Ungefär tre av de fyra milen jag har att köra, sker på E4:an

Idag var det tydligen städdag längs vägen.

Jag lovar... Var tvåhundrade meter låg en sopsäck med innehåll. Skräp som samlats ihop i vägrenen. Var tvåhundrade meter!!!

Hur mycket har du slängt ut från bilen den senaste vintern?

Själv har jag inte bidragit med ett kolapapper ens.
De senaste 46 åren!

*****

8 kommentarer:

Snigel sa...

Det är säkert för dyrt för somliga att offra en vanlig plastkasse från affären till att användas som soppåse i bilen .

Kroka ena handtaget över växelspaken- hur enkel montering som helst! När den behöver bytas gör man det hemma eller på macken, inte i diket.

Det har funkat i många år för mig, inklusive småbarnsåren.

Bert Bodin sa...

Snigel: Precis så. Hur enkelt som helst. Men många, många här blivit så egofixerade att de försöker flyta ovanpå.
Skiten får någon annan fixa undan.

Ren egoism.

Elisabet. sa...

När jag bodde utanför Ystad, så roade ( .....) jag mig med att plocka upp alla tomma cigarettaskar som låg slängde i dikesrenen, det var under promenadrundan på två kilometer kanske.
Jag räknade då till ett tjugotal!
Här är det ölflaskor som ligger i dikesrenen.
Säkert nån på väg hem som slänger den urdruckna flaskan i diket för att inte visa nån äkta hälft vad man pysslat med. Likadana flaskor och på samma ställe.
Nej, jag kan reta livet ur mig nästan på folk som bara slänger grejer rakt ut genom bilfönstret!
Här gäller rotting ,-9

Bert Bodin sa...

Elisabet: har du någon färsk att skicka?

V sa...

Jag lägger ner mitt skräp i sidofacken på bilen och så rensar jag dom någon gång då och då, undantaget om man skulle ha ex, glasspapper som är kletigt etc. Sådana ggr lindar jag in det i en servett och släpper ner det på golvet i bilen, när jag kommer fram så tar jag med det till soptunnan och slänger det där.

Hur svårt kan det vara!? Grrr ;-)

Kersti sa...

Det är helt ofattbart att man gör sig besväret med att öppna fönstret för att slänga ut skräpet. Enklare att ta med det när man lämnar bilen. Det enda som kastats ut från vår bil är ett par solglasögon som äldsta dottern tog från sonen och slängde ut genom fönstret en varm sommardag när hon var 2 år och han 4 :). Det gick inte att stanna på motorvägen och plocka upp dem även om det var sonens önskan.

Bert Bodin sa...

V: Som sagt.... Inte ett dugg svårt. Men så var det det där med intelligensen.

Bert Bodin sa...

Kersti: Huvudsaken är att dottern har blivit ledd tillbaka till rätt sida av lagen. Ty det är olagligt att skräpa ner. ;-)