onsdag, december 25, 2013

Glöm gårdagen

Idag är en annan dag, fjärran från snöbehängd skog och julfrostiga buskar. Det var bara en endagsföreteelse.

Plusgrader, sydliga fuktvindar, regn och annat elände drog in under kvällen och natten och tog effektivt död på allt vinterliknande. Nu står skogen naken. Snötäcket är hopsjunket och allt är blött som en dåligt urvriden skurtrasa.

Jag ger mig ändå i kast med att försöka gå ner till havet. Gummistövlar är inget normalt vinterplagg i den här delen av landet. Men jag kanske får omvärdera.

Nere vid stranden har flerfaldiga sydlågtryck orsakat att havsvattnet idag ligger 84 cm över normalnivå. 15 cm från en meter alltså. Och isen har brutits upp i omgångar och skapat isberg, eller åtminstone isklippor som effektivt stänger vägen till kommande skidåkning. Vi som är vana att ta fart i från stugbron och elegant glida nerför backen och ut på isen får tänka oss för.

Fortsätter det så här får vi ha våtdräkt och kajakskor för att komma dit vi vill. Men kajakskor passar så dåligt i skidbindningarna.

Jag tog några bilder.

Och jag plurrade rejält. Snön på stranden flyter på vatten.

Var är vintern?

Det parti som vågar ta tag i miljöfrågorna på ett radikalt sätt, får min röst i höst.

Hallå - Finns det partiet??





Bilderna är något förskönade genom efterbehandling, för att inte se så trista ut.

*****

1 kommentar:

Kattvakt sa...

Dvs en livsfarlig framtid väntar vintertid i det nederbördsrika Markbygden med omnejd? Vart och ett av vindkraftverken i det fem kvadratmil stora området slungar lätt iväg isprojektiler 800 meter.