tisdag, februari 25, 2014

Ris åt egen rygg

I finska Levi var det vinter. Åtminstone den senaste helgen.


Jag har väldigt svårt att förstå glädjen som många uttrycker över den "vinter" vi upplever nu. Även norrbottningar, vilket får mig att skämmas över dem.

Februari och mars ska normalt vara rejäla vintermånader med snö och kyla. En och annan dagsmeja, men annars ska termometern visa minusgrader, åtminstone på nätterna.

Nu är det inte så. Plusgrader i klass med vad både Berlin och London har, är det som bjuds. Det rinner vatten överallt. Slask och grått.

Folk får vårkänslor och börjar yra om hur fantastiskt härligt det är. Även tidningarna följer med och hänförs över det milda vädret. "Luleå nästan varmast i landet".




Jag kommenterade den artikeln i ett inlägg på Facebook idag:


Jo, Peter Lundgren, NSD.

Plusgrader är, så gott som ALLTID fel.
I februari.
I Norrbotten.
...

Lite ekologikunskaper kanske skulle sitta fint.

En och annan dagsmeja må så vara. Men inte det vi nu är med om.

Gilla Norrbotten!

 
(Det där sista anspelar på en kampanj, Gilla Norrbotten, som tidningen driver just nu.)

Inte minsta tanke på att det här vädret förmodligen är ett tecken på att någonting håller på att gå helt fel. Inte minsta tanke på att detta är allvarligt för en del av länets näringar. Biltestföretagen vill ha kallt. Turisterna lockas hit från snart sagt hela världen och kommer för att uppleva kyla, snö, havsisar och kalla nätter med norrsken. Slask har de hemma. Facebook byggde just här, för att det skulle vara gott om kyla, vilket är bra för deras serverhallar.  Inte minsta tanke på vilka konsekvenser detta får för naturen.

Det enda som räknas och gillas är någon slags dröm om att det ska bli sommar i mars.

En av mina största önskningar just nu, är att detta är ett mellanspel och att vi nästa vinter ska kunna ha något som liknar vinter. En from förhoppning om en normalisering.

Men nu får jag väl gilla läget.
Fast jag inte vill.

Jo, förresten. En fördel - Hoppas snöskotersäsongen tar slut.
Nu!

*****
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,



6 kommentarer:

Jan S sa...

Jag tänkte precis samma sak när jag läste artikeln.
Denna aningslösa eufori över sommarvärme i februari gör mig beklämd ang människans intelligens och totala brist på konsekvensanalys över ett kollapsande klimatsystem, med oanade följder för mänskligheten.
OK, det kan förvisso finnas extrema undantag från det normala, som denna vinter, men när det extrema blir normalt, då blir åtminstone jag orolig.
Ingen tanke på att något är fel, när medeltemperaturen är 15 grader högre än normalt i februari.

Och jag håller med, PLUSGRADER ÄR ALLTID FEL!

Sven Teglund sa...

Jag håller helt med, bra skrivet Bert! Så dumt av alla dessa som välkomnar ett sjukt väder med blida nästan hela vintern, Bra att du skrev till NSD, hur den de vara så aningslösa.

Bert Bodin sa...

Jan S: Men nu överdriver du väl. I maj, juni, juli, augusti, september och delar av oktober är de väl ganska bra, plusgraderna!? ;-)

Bert Bodin sa...

Sven: Ja, det är oförståeligt. Aningslöst.

Jan S sa...

Nej, jag menar så här.
Ordet plusgrader används bara under den årstid då det egentligen inte borde vara plusgrader.
Under sommaren användes aldrig ordet plusgrader, trots att temperaturen är över noll.
Därför förknippar jag ordet med något negativt, slask, halka, blåst och liknande otrevligheter.
Självklart är det skönt med värme under vår, sommar och höst.
Sol och värme är aldrig fel - på sommaren.

Bert Bodin sa...

Jan S: Javisst ja - Det där har du ju förklarat förr. Och det ligger mycket i det.