söndag, mars 16, 2014

Mat, mat, mat

En riktig mathelg har jag haft. Fredagens orgie ser du i bilder nedan. Det handlar om norrbottniska specialiteter. Löjrom, renfilé, hjortron. Den kvällen på Bistron i norra hamnen, som verkligen kan rekommenderas om man vill äta gott.

Och igår, lördag, var det dags igen. Den här kvällen hos Charlotte, som överraskade med att ha fixat en butler, uniformerad och allt. En känd profil i stan. Vi var fyra matgäster som bara satt och njöt av det som presenterades av butlern.

Började med en drink på gin och citron, (Gin sour, döpte jag den till i mitt huvud.) som satte sprätt på talorganen. Sedan serverades en liten för-förrätt på endiveblad med en lammfärs (?). Till detta bjöds Moët et Chandon. Detta avlöstes av den riktiga förrätten, som även idag var en löjromssymfoni.

Som huvudrätt serverades en utmärkt ryggbiff med en svamprisotto och glaserade grönsaker.
Chateau Pech-latt i glasen. 

Liten ostbricka med en tomatmarmelad. Öl av sorten Chimay serverades i små glas, ungefär som sherry. Mycket speciellt.

Glass med kokos och choklad med varm ananas. Jag tror den var fräst i rom. (Ja, så'n som finns på flaska alltså.) Ett sauternevin.

Kaffe.

Mätta, fullskrattade och mycket nöjda med kvällen, promenerade vi hem i lätt, lätt snöfall. Då hade söndagen inträtt.



*****

2 kommentarer:

Biggan sa...

Bravo!!! Heja Heja!!! Våga vägra 5:2 dieter och annat tjafs! Fortsätt vara en livsnjutare Bert!

Bert Bodin sa...

Biggan: Aldrig har det gått mode i mina matvanor. Bara sunt förnuft.