lördag, april 26, 2014

Sitter och halvslumrar ...

.. över en kopp kaffe, i solen på altanen. Fåglarna sjunger. Taltrasten kom idag och björktrasten är vackrare utfärgad en någonsin. Så välsminkad att vi trodde det var en raritet, när den uppenbarade sig på en snöfläck bakom gärdesgården.

Men bland alla fågelläten hördes plötsligt en annan bekanting, som jag inte träffat på här i stugan ännu, men väl hemma i stan häromdagen.

 - Hoppsan, sa jag. Sädesärlan.
Och vi började spana runt huset.
 - Jo, den sitter på bastutaket, sa Benke.

Lyckades få en bild av den. Inte på bastutaket, men väl på tomtens enda kvarvarande snöfläck.
Välkommen!


*****

3 kommentarer:

Kersti sa...

Vi har ett par på torpet. Varje år är det alltid lite oroligt innan vi får syn på dem och kan pysts ut. Utan dem ingen riktig sommar.

Bert Bodin sa...

Visst skulle man sakna dem om de inte dyker upp.

Suzesan sa...

Grattis till sädesärlan. JAG såg en liten på stranden IDAG efter jag varit och badat. En hona. Söt. Den kikade på mig när jag pratade med den. DE MÅSTE bara komma i tid. VÅRTID.

Kram
/Susanne