onsdag, maj 14, 2014

Fina anor

Att man är född, kan ingen tvivla på. Det börjar bli rätt längesedan också. Av sömmerske- och journalistsläkte är jag kommen. Ja - lite SJ också förstås. Eller egentligen rätt mycket SJ. Att vara statligt anställd innebar förr att man hade rätt hög status.

Min mamma föddes av SJ-föräldrar, nämligen banvaktsfamiljen Wennström i Kaisepakte 1914. Petronella Josefina och Johan Anton, hette hennes mor och far.

Nu läser jag i tidningen att den stuga mamma föddes i och bodde sina första tolv år i, minsann har blivit, ja nästan som ett slott. Stugan ska byggminnesmärkas.

Så visst blir det lite guldkant på stamtavlan nu.



*****



Här finns en minnestext över mamma och hennes födelseort.

Uppdatering: Stugan har aldrig varit i släktens ägo, även om jag kallar den för "mammas stuga".

2 kommentarer:

Turtlan sa...

Vilka vackra namn dina morföräldrar hade! Petronella är så vackert tycker jag.

Roligt att man värdesätter och värnar även om små stugor och inte bara slott.

Grattis eller hur man säger,

Suzesan sa...

Grattis :) Så vackert att ha en liten stuga och vet att det är byggminnesmärkt. Tänk om de vetat det då på den tiden. De gamle. Tycker också att Petronella är ett fint namn. Guldkant absolut :) Min mormor hette Elin Susanna. Fint.

Kram
/Susanne