onsdag, augusti 27, 2014

Sevärt

Mitt förhållande till film på bio kunde vara bättre. Det är en sällsynt begivenhet i mitt liv. Det skyller jag SF:s grisiga monopol för. Plus det faktum att många går på bio för att sitta och snacka, käka popcorn och prassla med karamellpapper. En majoritet, faktiskt.

I vilket fall beslöt vi att ägna en kväll åt Ruben Östlunds Turist. Vi hamnade i en värld, som är mycket bekant för oss. En skidort i franska alperna i djupaste vinter. Filmad stundtals i förförande vackra och enkla scener, som gör att man drivs in i ett klaustrofobiskt psykodrama. Ett drama som handlar om tillkortakommanden. Och instinkt. Och insikt. Och oförmåga att kanske erkänna det.

Skickligt skruvat scenario. Bra skådespelare. Sevärd. Till och med popcornen fastnade i halsen på de ivrigaste storätarna. Det blev andlöst tyst i salongen ibland.

Se den innan någon amerikan gör en kopia.

*****
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,



5 kommentarer:

Anonym sa...

Den låter ju klart sevärd, och har ju fått goda recensioner också. Har inte varit på bio sedan Exorcisten hade premiär. Minns inte när, men jag var hyfsat ung i alla fall. Kanske dags att klamra sig upp ur soffan och vara lite social. :-)

Bert Bodin sa...

Nej, nej, nej - Man ska INTE vara social på bio. Där ska man sitta OCH VARA TYST!
Möjligen skratta.
;-)

Anonym sa...

Ja, men jag är sällan mer social än att jag, tyst och lugnt, befinner mig i närheten av andra människor, ha,ha. Man kanske borde gå nån kurs....?

Anonym sa...

kan man inte se den om det blir en amerikansk version?
Finns det inga lokala entusiastiska cineastrar?
Eva

Bert Bodin sa...

Eva: Visst finns lokala cineastrar. Folkets bio finns här, men "motarbetas" snudd på, av SF.

Angående amerikanska kopior, så är min åsikt den, att amerikaner verkar totalt ointresserade av intryck utifrån. De kan inte läsa undertexter, sällan se en utländsk film. Allt europeiskt måste göras om för den amerikanska marknaden. Inskränkt, skulle jag säga.