fredag, september 26, 2014

Grådag

När regnade det senast? Något regn av betydande slag kommer då jag inte ihåg sedan någon gång i augusti, kanske. Men minnet är ju rätt kort ibland, så jag garanterar inte att jag talar sant.

Men idag verkar det bli. Det är ju fredag och jag är helt ledig, helt i linje med mitt nya liv.

Det ger tid till funderingar. Över vad som ska inhandlas för helgen. Eller om sakernas tillstånd i världen. De senare inte mycket att glädjas över.

En tragedi utanför Uppsala får mig också att fundera. En hel del på varför det hände att två kompisar dött en våldsam död. Men jag tänkte lägga just det åt sidan och istället fundera på vad som sagts om händelsen. Ett litet ord. "Bragd".

Inte ett sådant där stordåd som man får medaljer för.
 - Vi misstänker att den ena pojken har blivit bragd om livet .... , säger en polischef.
Det skrivs också i flera tidningar, och han sade det själv i intervjuer i TV och radio igår.

Bragd. (???)

Jag tyckte att det lät konstigt och började fundera över det där ordet. Blir man bara "bragd". Kan man "bragda" någon om livet? Eller vad heter det i presens. Att slå upp ordet ger bara den där hjälteaspekten som ledning.

SAOL konsulteras, och till slut hittar jag rätt. Det heter "bragt" och kommer från ordet bringa (och som inte har något med bröstkorg att göra). Bringa någon om livet, kan man göra. Och har man blivit avdagatagen, så har man blivit bragt om livet.

Det låter också lite märkligt. Varför heter det inte bragd? Det heter ju inte heller "ett rätt barn".
"Ett barn som blivit rädd". "En man som blivit bragd."

Svenska är svårt.

Gomorron!

*****

Inga kommentarer: