söndag, oktober 12, 2014

Filmnytt

Jag är inne i en drömperiod. Den ena mer fantastiska historian efter den andra spelas upp i mitt huvud under nätterna. Mest mot morgonsidan och förmodligen i samband med att kroppen förbereder sig för att vakna.

Idag var drömmen av en annan typ. Jag var inte med i den. Mer än som åskådare. Jag såg liksom en film. Handlingen så långt jag satt kvar och tittade, handlade om en man som skulle ansluta till en grupp människor i en absolut obygd. Någonstans norr om Kiruna. En slingrig skogsväg i sexton mil (jo, allt var mycket detaljerat) med bil och därefter två dagar fotvandring till målet. Det var någon slags gruva.

Sedan följde brottstycken, mycket korta, mycket summariska. I stort sett bara bilder. Och de handlade inte om någonting alls. Men jag minns att det också visades en karta, där jag känd igen vissa trakter.

Längtar nästan hem till stan, så jag får botanisera i mitt "kartotek" och kolla in om den där vägen finns. Jag vet i alla fall precis dess sträckning och var gruvan ligger.

Kanske är hela drömmen ett tecken. Om rikedom. Guld och diamanter finns att hämta.

Tror inte jag berättar mera.

*****

2 kommentarer:

Elisabet. sa...

Nu, när du är helt fri ., kanske hjärnan börjar sortera och rensa i alla minneslådor .., det kan bli hur intressant som helst det här!

Bert Bodin sa...

Elisabet: Just det.... !