onsdag, oktober 08, 2014

Omläsning

Tur att man har ett välsorterat bibliotek här hemma. Ostädat, visserligen, men välsorterat.

Jag tittade på utmärkta programmet Kobra ikväll. Det handlade om hur skrämmande sann George Orwells dystopi blivit såhär 30 år senare. Senare än 1984, alltså. Boken skrev han redan något år innan jag föddes.

Mitt tummade exemplar läste jag någon gång i slutet på gymnasietiden, kanske rentav det sista året 1968. Nu stod det där, på rätt plats; i bokstavsordning på författare.

Det blir en omläsning inspirerad av teveprogrammet, som påminde mig om hur det blivit. Hur vi sakta (eller egentligen rätt snabbt) smugits, nej - inte smugit, in i en värld där vi är mer övervakade än någonsin. Skillnaden mellan Orwells och vår värld, är att vi låter det ske.

Frivilligt. Utan större eftertanke.

Kobra är bra. Och ofta snyggt gjort.
Rekommenderas.
Se det!

*****

5 kommentarer:

Anki S sa...

Kobra är bäst. Har också boken - omslaget med de läskiga ögonen - ej läst men ska!

Turtlan sa...

Missade men vill se. Jag satsar på SVT play. Kobra är så bra, likaså så gillar jag Sverige kl 19 på lördagar.

Landgång gillas också liksom korrespondenterna.

Håller mig till det reklamdriven för har en allergi för det. Snart börjar också Downton Abbey. Det är så bra trots dessa öfvre överklassarna i serien.

Kom ihåg kolla Kobra memorerar jag nu.

Turtlan sa...

Inte reklamdriven... Absolut inte!!!
Reklamfria ska det vara.

Autostavning....

Bert Bodin sa...

Anki S: Jo - Här blir det omläsning.

Bert Bodin sa...

Turtlan: Sverige är också bra, men jag glömmer det ofta för att det är en sådan knepig tid. Har inte vant mig vid att SVT Play finns. Jag gillar programledaren, och den tid som intervjun får ta.