fredag, november 07, 2014

Ibland lönar det sig ...

.. att klaga. Vilket jag gjorde i början av veckan.

Bakgrunden är att det ibland är stört omöjligt att få in Sveriges Radio P1 (Den bästa kanalen, alltså.) på radion i köket och den i badrummet. I övrigt har vi radio via kabel, bara för att mottagningsförhållandena i Luleå centrum är knepiga. Det har man förklarat för mig för många år sedan.

Men nu blev jag irriterad och beslöt mig för att skriva till Teracom, som ansvarar för utsändningarna. Till saken hör att alla andra Sveriges radios kanaler hörs klockrent i båda de aktuella apparaterna. Liksom alla skräpkanaler. Klart och tydligt och inga störningar.

Igår fick jag svar.

------
Hej,

Tack för din rapport angående P1.

Det finns inget konstaterat fel.

Du anger inte vilka frekvenser du försöker lyssna på, vi har en frekvens på
din adress som ska funka (90,6).

Prova gärna den och återkom gärna om problemet kvarstår.


Med vänlig hälsning
Elias Engel
Teracom Kundtjänst

Vänligen behåll tidigare svar från oss i mejlet om du svarar på det.
På så sätt kan vi enklare följa ditt ärende och ge dig bättre service.


Teracom AB
E-post: kundtjanst@teracom.se
Tel: 0771-91 00 85
http://www.teracom.se
-------

Så var det med det. Och det är just den där frekvensen som funkar så illa.

Där ska P1 rakt inte finnas.
Säger Teracom.
Men så hände något. Två dagar efter att jag mejlat, upptäckte jag av en slump en kristallklar P1-röst. På en helt annan frekvens. Det fungerade på båda apparaterna och nu var 90,6  (som Teracom hänvisar till) helt omöjligt att få in.

Nu har jag berättat det för sändaransvariga och vill ha en förklaring till det.

Intressant om de svarar.


*****
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

http://www.teracom.se/press/Pressmeddelanden-20141/Fler-kanaler-fran-Sveriges-Radio-sands-fran-Lulea/