måndag, november 17, 2014

Många funderingar blir det

Idag var det ovanligt mycket att fundera över. Till exempel det här med dataövervakning. EU:s datalagringsdirektiv (Ett direktiv är en uppmaning till medlemsländerna att anpassa sina befintliga, eller instifta nya lagar.) säger att dataleverantörer, bredbandsoperatörer och telebolag måste spara allt som användarna pysslar med på nätet eller över telefonen (inte talet) i sex månader.

Jag vet inte vad jag tycker om det, men lagstiftarna tycker det är ett bra material för att stävja allvarliga brott, eller åtminstone försöka undvika att de sker. Hur det är med det vet jag inte, men jag inser att SÄPO kan ha en viss poäng där.

Men visst hänger den personliga integriteten löst. Det måste jag också hålla med om.

Å andra sidan ... De som vänder sig starkt emot datalagringsdirektivet måste väl i herrans namn vara medvetna om att allt du gör på nätet sparas i en eller annan form. Hos Google. Hos Facebook. Hos Instagram, med flera sajter.
  • Att du får annonser presenterade för dig som handlar om områden du är intresserad av.
  • Att du vid sökning på Google ofta kan se vad du senast sökte på, oavsett om du använder jobbdatorn, hemmadatorn eller mobilen.
  • Att din position med god precision pekas ut med en blå liten bil i Google Maps, när du slår upp sajten.
Det är allt ett verk av att information om dig samlats in och sparats vid något tillfälle.

Och där stannar det nog inte i bara sex månader!

Så vad har du att sätta emot. Datalagringsdirektiv, eller ej.

*****

Inga kommentarer: