fredag, januari 23, 2015

Förfallet är nära

Det har ibland hänt att jag på någon utrikesdestination, i någon mysig stad eller by sett någon hasa iväg längs gatan i tofflor och morgonrock. För att köpa bröd i närmaste bageri, eller kanske cigaretter.

Även jag har ibland gjort det ena av det där, det vill säga, hasa iväg och köpa bröd. Tobak har aldrig varit aktuellt.

Men det har aldrig varit aktuellt att göra det i morgonrock och tofflor. Trots att jag tycker det ser så mysigt, vardagligt ut. Vem bryr sig.

Nej, så fort jag ska kliva utomhus, så är det i kläder som man normalt har på sig när man går ut. Sommar såväl som vinter. Lämpligt klädd, som det heter.

Idag hände det otänkbara. Släpandes runt i mys- eller mjukbrallorna hela förmiddagen tänkte jag
 - Varför ska jag behöva byta om, bara för att gå och handla? Herregud, ingen kommer att bry sig om det här i stan. Ingen kommer att lyfta på ögonen.

Sagt och gjort.


Fast jag drog ju täckbyxorna över förstås.
Vad trodde du?














*****

2 kommentarer:

Elisabet. sa...

,-)

Ja, jag har skrivit om detta förut, men det kanske är för att vi är norrifrån?
Aldrig i livet såg jag någon karl komma till Dungers konditori i morgonrock för att handla bröd, men så hade dom väl aldrig inlett dagen med ett bad i kalla Skeppträsket heller.

Bert Bodin sa...

Jag skulle mycket väl kunna göra det - ja, inte badet förstås - men med 15 meter till närmsta ICA så ....

Man vet aldrig.