torsdag, januari 29, 2015

Rådande läge - Eller katastrof

"Ingen reklam, tack. Men gärna samhällsinformation".  En sådan skylt har vi på brevlådan, för att så långt möjligt hindra att den fylls av allehanda skräp.

Det fungerar bra. Med ett undantag. Smygbilagorna i dagstidningen.

Idag trillade inte mindre än två, eller var det tre bilagor ut, när jag hämtat in dagens skörd av den förväntade och prenumererade nyhetsskörden. Två av fripassagerarna var riktigt tjocka. Båda med så kallade "sportbutiker" som avsändare. Den ena på 24 sidor, den andra 24. Stort format. Färg. Måste ha kostat massor att producera. (Och det slår mig nu att de brukar komma ett par gånger i månaden.)

Sida upp och sida ner. Prylar, kläder, prylar, dopingmedel, prylar, kläder, valla, prylar, pjäxor, skidor .....

Min pappa brukade på sin tid beskärma sig över reklamen (som på den tiden var blygsam) och påstå att man inte ska köpa sådant som annonseras mycket. "De är förmodligen svårsålda", sa han, med undermeningen att det inte rörde sig om bra grejer.

Det är nästan så att jag får samma känsla, när jag ser dagens hårresare.

Men så faller blicken på en vara på näst sista sidan i en av pamletterna.

Ett specialtält att användas vid isfiske, förstår jag.

Hm ... "Golvmått 175x175 cm".

Aha!

"Ingen reklam, tack. Men gärna samhällsinformation."

Där har vi det!

*****

2 kommentarer:

Ingela sa...

Här får vi vissa dagar två likadana blad från en elektronikfirma, ett från Arvidsajur och ett från Lycksele. Bara ett annat butiksnamn längst ner på sista bladet. Tröttsamt.

Bert Bodin sa...

Undrar vad det kostar med dessa kampanjer.

Och inte verkar det hjälpa heller, med tanke på midjemåtten. ;-)