lördag, februari 07, 2015

Vals

Min misstänksamhet mot forskningen i allmänhet fick lite ny näring idag. Eller kanske skulle jag hellre säga att mitt ifrågasättande fick en uppgift att ta tag i, som så många gånger förr. Bara hälsosamt alltså.

När jag går på gymmet så inleds alltid passet med en rejäl uppvärmning på träningscykel. På den visar en display hela tiden hur mitt hjärta jobbar. När pulsen börjar närma sig 130 och går över, vill jag försöka sänka den. Inte genom att dra av på takten; det vore att fuska. Nej, jag jobbar på precis som vanligt, men tar istället ett par extremt djupa andetag. Några sekunder senare syns resultatet. Pulsen går ner till 125-126 eller så.

Idag hörde jag ett program som handlade om en forskare som upptäckt hur en kör som sjöng Verdis Fångarnas kör  kunde påverka sin puls. Det stycket är tydligen uppbyggt enligt en underliggande modell, som gör att pulsen påverkas positivt i en viss frekvens under styckets gång. Det gällde fraseringen.

När man sjunger just den den där musiken så sjunger man i tio sekunder innan man andas in nästa gång. Under de tio sekunder man sjunger så sjunker pulsen ner mot ett "viloläge". När man sedan andas in så stiger pulsen igen! Det var här jag var tvungen att spetsa öronen. Stiger pulsen vid inandning!??? Jämför min erfarenhet ovan.

Jo - Det hävdades med bestämdhet. Här steg min misstänksamhet, förstås. Jag hade ju helt motsatt effekt, när jag tog ett djupt andetag. Men min första reaktion var att jag förmodligen har ett hjärtfel. Jag är sjuk! Jag fungerar ju inte som vanligt folk.

Men så slog det mig, och den lilla ifrågasättardjävulen vaknade i mig. Du känner förmodligen till det kända stycket av Verdi. Har du tänkt på hur den börjar. Med några försiktiga stråksekvenser ... I valstakt!!! Hela rasket går ju i valstakt.

Kören drar alltså en vals. Och givetvis driver forskaren med oss också.

Det var väl det jag förstod. Typiskt!

*****
Här finns programmet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Forskning är bl a till för att ifrågasättas. Föredömligt jobbat!
/bettankax

Bert Bodin sa...

Tack, bettankax. Särskilt när vitsordet kommer från en med IQ
> 60.
;-)