fredag, mars 20, 2015

Det blev märkbart tyst ...

Bilden visar läget för Luleå
.. när månen idag beslutade kasta sin skugga över oss här på jorden. Den lyckades ju inte helt, men här i norr täcktes till slut allt utom en liten skära.

Rätt mycket folk kantade sydväggstrottoarerna, och nere i södra hamnen radade fotografer av olika professionalitet upp sig längs kajkanterna.

Jag tillhör de mer blygsamma, vad gäller specialutrustning, och överlåter till de kunniga att dokumentera själva solskivan. Det var själva stämningen jag ville åt.

Ljuset blev märkbart avmattat när maximum nåddes. Men den lilla bit som blev kvar av solen var ändå bländande.

Någon kvart efter maximum, gick jag hemåt igen. Folk hade börjat skingras. Livet och ljuset började tillta igen.

Nu återstår vårdagjämningen. Den sker ikväll kvart i elva.

Sedan kör vi om er i söder. Vi i det mörrrrka norr.



 
När jag kom hem roade jag mig med att projicera solen genom en kikare, mot
ett vitt pappersark. Då hade månen påbörjat sin reträtt rätt ordentligt.
 

*****
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

6 kommentarer:

Rexxie sa...

Här i Västerås var det mulet, och hade jag inte vetat om att det skulle bli en solförmörkelse hade jag nog aldrig ens märkt den...

Bert Bodin sa...

Hm ...! Det gäller att hänga med, Rexxie.

Men är det helmulet är det ju rätt mörkt ändå, förstås.

Turtlan sa...

Missade det hela. Satt inomhus i ett konferensrum. Sen så regnade det där i Örebro ändå...

Bert Bodin sa...

Men det är bara 24 år, till nästa gång. Eller nå't! Hav förtröstan!

Knapsu sa...

Väldigt fin bild den där med sparkåkaren på den blänkande isen!
Väldigt fin.

Bert Bodin sa...

Tack Knapsu